21 Tips om zelf goede productfoto’s te maken voor je webwinkel

 

Meestal worden productfoto’s van leveranciers gebruikt voor de artikelen in een webwinkel.

Soms worden de afbeeldingen elders van internet gehaald, zonder de juiste rechten.

 

Bezoekers zien deze foto’s dus (veel) vaker. Je mist hier de kans om jezelf te onderscheiden van je concurrenten. Daarbij kan het “lenen” van een foto van andere websites een dure claim tot gevolg hebben…

Zelf je producten fotograferen, is zeker aan te raden. En het is nog leuk ook.

 

Zelf alle productfoto’s maken is toch veel werk?
Wat zijn de voordelen?

  • Jezelf onderscheiden van de concurrenten, met unieke beelden
  • Je hebt de volledige rechten van de beelden
  • Geen kans op boetes vanwege schending van auteursrecht
  • Vaak waarderen bezoekers goed gemaakte eigen foto’s
  • Bezoekers zien graag details en bekijken het product graag vanuit zoveel mogelijk hoeken
  • Het is makkelijk om meer beelden toe te voegen dan waarin een leverancier voorziet
  • Je kunt eenvoudig sfeerfoto’s toevoegen om de beleving in de webwinkel te vergroten

Wat heb je nodig voor het maken van productfoto’s?

Vanzelfsprekend heb je een goede (compact)camera nodig, of een spiegelreflexcamera. Het is handig als je wat instelmogelijkheden hebt, zoals een macrostand, (in)flitsen en het instellen van de sluitertijd.

Verder is een stevig statief onmisbaar voor het maken van professionele productfoto’s.

Uiteraard is goede verlichting ook belangrijk. Bij buitenopnames kan je hiervoor de zon gebruiken (bij fel zonlicht wel inflitsen) en voor binnenopnames kan je denken aan een externe flitser of een daglichtlamp.

Zoek vervolgens een geschikte locatie (binnen of buiten). Hierbij is het handig als je met een soort vaste opstelling kunt werken. Dit geeft je foto’s een uniforme en professionele look.

Vergeet niet dat ook een computer of laptop nodig is, met goede software voor fotobewerking. Op die manier maak je productfoto’s helemaal af.

 

 

Wat je nog meer nodig hebt?

21 Tips om zelf goede productfoto’s te maken

 

1. Scherpe foto’s

Gebruik een stevig statief, maak de foto met de zelfontspanner en gebruik korte sluitertijden, voor superscherpe foto’s.

 

2. Achtergrond

Zorg voor een rustige achtergrond, die past bij je product. Kies bijvoorbeeld wit papier of een rol egaal gekleurd behang voor binnen en bijvoorbeeld een nette muur of heg voor buitenfoto’s.

 

3. Verlichting

Zorg voor voldoende (zachte) verlichting. Te fel licht zorgt voor lelijke harde schaduwen. Dit los je op door meerdere (soortgelijke) lichtbronnen te gebruiken en door in te flitsen.

 

4. Verschillende invalshoeken

Maak opnamen uit meerdere hoeken, zodat het hele artikel goed te bekijken is door de bezoeker.

 

5. Niet recht van voren

Fotografeer niet recht van voren; dit geeft een vrij vlak/ eendimensionaal beeld.

 

6. Check op afwijkingen

Check of het te fotograferen artikel (maar ook de verpakking) schoon is, vrij van vlekken en dat dit geen beschadigingen of afwijkingen bevat.

 

7. Uniformiteit

Zorg voor uniforme productfoto’s over de gehele website. Er mag best sprake zijn van een aantal verschillen in stijl, of opzet, maar teveel afwijken geeft een rommelig en onprofessionele indruk.

 

8. Toon details

Maak voor elk product ook detailfoto’s, bijvoorbeeld van een bepaald gedeelte van het product, of bepaalde materialen.

 

9. Ook in verpakking

Fotografeer het artikel ook in de originele verpakking. Let op dat er geen reflecties en/ of vlekken te zien zijn op de verpakking.

 

10. Sfeerfoto’s en beleving

Maak indien mogelijk, ook sfeerfoto’s van het artikel, om de beleving voor de bezoeker te vergroten.

 

11. Alle variaties

Voeg ook foto’s toe van iedere (kleur)variant.

 

12. Kleurverschillen

Let op dat de kleur van het artikel zo goed mogelijk overeenkomt met de werkelijkheid, zodat er geen (of zo weinig mogelijk) kleurverschil is.

 

13. Schaal

Creëer een gevoel van schaal, als dit niet direct duidelijk is bij je product. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een herkenbaar object, of toon een meetlat in het beeld.

 

14. Geen groothoek

Gebruik geen groothoeklens (of instelling); dit geeft een vertekend beeld. Beter is een standaardlens of (kleine) telelens.

 

15. Zacht licht

Voor sfeerfoto’s is zachter licht erg geschikt (zoals het licht vlak voor zonsondergang en vlak na zonsopgang).

 

16. Voorkom reflecties

Door wit of zwart karton te plaatsen rondom artikelen die veel reflecteren, zoals sieraden, schermen, etc, beperk je reflecties.

 

17. Kleding fotograferen

Bij het fotograferen van kleding is het verstandig om de kleding te tonen op een paspop of met een model. De kleding komt dan veel beter tot z’n recht.

 

18. Bestandsnaam

Geef je foto’s een unieke, maar beschrijvende bestandsnaam.

 

19. Foto bewerking

Wees niet bang om je productfoto’s na te bewerken op de computer. Je kunt hiermee foto’s net iets sprekender maken, kleine correcties toepassen en de afbeeldingsgrootte te verkleinen, om lange laadtijden te voorkomen.

 

20. Gratis foto’s bewerken

Gebruik voor het bewerken van foto’s, in plaats van een duur programma als Photoshop, een gratis programma zoals GIMP.

 

21. Alleen de beste foto’s

Wees heel kritisch en gebruik alleen je beste foto’s voor de webwinkel. Let er ook op dat details goed zichtbaar zijn.

 

 

Met deze tips lukt het je vast om zelf mooie en professionele foto’s te maken.

Ben je bijzonder trots op één van je eigen productfoto’s? Deel hier jouw foto.

 

Meer Bezoekers? | Een hogere Conversie? | Je Omzet vergroten?
Meer Webwinkel Tips | Verbeter nu jouw Webwinkel

 

Ook zelf productfoto’s maken voor je webwinkel?
Getagd op:    

2 gedachten over “Ook zelf productfoto’s maken voor je webwinkel?

  • 5 november 2016 om 00:40
    Permalink

    Hoi,

    Allemaal prima tips. Eens je dit onder de knie hebt ben je goed op weg om een professionele uitstraling neer te zetten en niet de zoveelste kopie te neer te planten op het net.

    Gaat de verkoop goed en heb je een aanzienlijke stock is de laatste stap; het vrijstaand maken wel meestal een tijdrovende stap die wij graag van je overnemen.

    Hoe dan ook, veel plezier met het creëren van goede content!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *