Te weinigi aandacht voor productomschrijving

 

Een goede productomschrijving is onmisbaar voor een hoge conversie in je webwinkel.

 

Toch wordt er vaak weinig aandacht besteed aan de productomschrijving

 

Het komt veel voor dat een productomschrijving zich beperkt tot een opsomming van specificaties, of dat webwinkel eigenaren de producttekst simpelweg kopiëren van leveranciers of zelfs van concurrenten.

 

Dit heeft een aantal negatieve gevolgen voor jouw webwinkel.

  • Je onderscheid je niet van de concurrenten
  • Bezoekers zoeken naar andere aanbieders voor aanvullende productinformatie
  • De oorspronkelijke auteur van de productteksten kan een claim tegen je indienen voor inbreuk op het auteursrecht
  • Je positie in de organische zoekresultaten zal verslechteren, doordat zogenaamde duplicate content niet wordt vermeld in het zoekresultaat

Maar bovenal laat je kansen liggen

om jouw producten te verkopen en de conversie te verhogen

 

Productomschrijvingen helpen namelijk om

  • Onzekerheden en onduidelijkheden van bezoekers weg te nemen
  • Bezoekers te verleiden
  • Bezoekers te overtuigen

 

Maak daarom productomschrijvingen die echt verkopen met deze tips:

 

Ken je doelgroep

Weet wat de wensen, voorkeuren en uitdagingen zijn van je doelgroep. Gebruik deze kennis om jouw bezoekers op de juiste manier te benaderen. Denk hierbij aan hoe je jouw bezoekers aanspreekt, wat hun kennisniveau is (welke informatiebehoefte zij hebben) en waardoor jouw bezoeker zich laat overtuigen.

 

Benoem voordelen

Benoem voordelen voor de klant en vertel waar mogelijk een verhaal, waarbij je inspeelt op emotie. Schrijf wervende teksten. Koppel je product bijvoorbeeld aan positieve gevoelens en herinneringen, of speel in op de persoonlijke situatie van je doelgroep. Het is belangrijk dat je bezoekers zich hier makkelijk in herkennen.

 

Vermeld specificaties apart

Natuurlijk is het belangrijk om alle feitelijke informatie/ specificaties van het product te vermelden. Maar vermeld dit bijvoorbeeld in een apart blok of tabblad, zodat je voorkomt dat klanten eerst een saaie opsomming van specificaties moeten doorlezen.

 

Neem twijfels weg

Zorg ervoor dat je informatie compleet is en laat geen vragen onbeantwoord. Bedenk bijvoorbeeld welke vragen een bezoeker over het product zou kunnen hebben en beantwoord deze proactief.

 

Schrijf unieke productteksten

Door originele en unieke teksten te schrijven, voorkom je problemen met het auteursrecht, onderscheid je jezelf van concurrenten en verbeter je de positie van je webwinkel in het zoekresultaat. Kopieer dus geen teksten van concurrenten of leveranciers.

 

Verwerk relevante zoektermen

Door relevante zoektermen in de titel, headings (H1, H2), omschrijving en tekst op te nemen, verbeter je de positie van je webwinkel in het organische zoekresultaat. Ook zorgt dit voor herkenning onder de bezoekers die via de zoekmachine binnenkomen op de website.

 

Maak omschrijvingen prettig leesbaar

Schrijf je productomschrijving in een actieve vorm en in spreektaal. Dit leest prettiger dan formele teksten. Probeer de beschrijving duidelijk te formuleren, vermijd vaktaal en lange zinnen. Gebruik geen Engelse termen.

Maak gebruik van tussenkoppen, kies een duidelijk lettertype en gebruik voldoende witruimte. Houd alinea’s kort. Opsommingstekens zijn handig om een aantal eigenschappen te laten opvallen. Vergeet ook niet om je teksten te controleren op spelfouten.

 

Pas dezelfde structuur toe voor al je productomschrijvingen. Dit zorgt ervoor dat bezoekers sneller de gewenste informatie vinden en producten makkelijker onderling kunnen vergelijken.

 

Zijn jouw productomschrijvingen al optimaal?

 

Begin vandaag nog met het optimaliseren van jouw productteksten!

 

 

Meer Bezoekers? | Een hogere Conversie? | Je Omzet vergroten?
Meer Webwinkel Tips | Vraag nu een Webwinkel Check aan

 

 

Vaak te weinig aandacht voor productomschrijving
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *