Welke webwinkel tips neem jij mee van vakantie?

Welke webwinkel tips neem jij mee van vakantie?

 

 

Hoewel je op vakantie niet (teveel) bezig zou moeten zijn met je webwinkel, wil dit niet zeggen dat je tijdens je vakantie niets kunt leren voor je webwinkel…

 

 

Omdat je je op vakantie vaak in een andere omgeving bevindt dan je bent gewend, ervaar je situaties vaak anders en zie je dingen die anders niet op zouden vallen.

 

Deze andere kijk, kan waardevolle tips opleveren voor je webwinkel

 

 

Ongetwijfeld ging er het één en ander fout tijdens je vakantie…

Deze situaties kan je mooi gebruiken om je webwinkel te verbeteren (en natuurlijk nog even terug te denken aan je vakantie).

 

Wachttijd

Je kent het vast: Een lange rij wachtenden bij de receptie, als je na een vermoeiende reis eigenlijk gewoon snelt wilt inchecken.

 

Op diezelfde manier zorgt een lange laadtijd van je homepage voor de eerste ergernis onder je bezoekers en wellicht zelfs voor bezoekers die weer vertrekken (afhakers). Zorg dus voor een snelle website en een homepage met een korte laadtijd.

 

 

Eerste indruk

Kijk jij ook altijd eerst of je accommodatie schoon en netjes is, of dat je een ruime standplaats hebt, met voldoende schaduw, voordat je de spullen uitpakt?

Voldoet het aan je verwachtingen? De eerste indruk is erg belangrijk. Deze bepaalt voor een groot deel of je het de komende tijd naar je zin zult hebben.

 

Ook voor jouw website is de eerste indruk van groot belang. Is voor de bezoeker meteen duidelijk waarvoor hij of zij bij jou terecht kan en waarom shoppen juist hier interessant is? Ziet je website er netjes en betrouwbaar uit?

 

 

Onduidelijke info

Een leuke activiteit mag natuurlijk niet ontbreken op je vakantie. Misschien ging je lekker de natuur in, of bezocht je een mooie oude stad. Je kreeg vast informatie over de bustijden, openingstijden, of tips voor bijzondere plekken. Maar eenmaal ter plaatse bleek hier niets van te kloppen. De informatie was verouderd, of gold niet in de vakantieperiode…

 

Erg vervelend natuurlijk. Maar dit gebeurt ook vaak op websites. Er wordt verouderde informatie vermeld, of een toelichting van de processen ontbreekt (bestellen, betalen, verzenden en retourneren), of de uitleg is niet duidelijk beschreven.

 

 

Onverwachte kosten

Tijdens de vakantie gaan veel mensen lekker uit eten. Want het is toch heerlijk om een lekkere Paella te eten in Spanje, of te genieten van een verse pasta in Italië? Om de prijzen hoef je het vaak niet te laten. Toch valt de rekening vaak hoger uit dan je had verwacht. In sommige landen betaal je namelijk een extra bedrag voor je zitplek! Als je deze kosten niet verwacht, houd je hier toch een ongemakkelijk gevoel aan over…

 

Zo is het ook met bijkomende kosten in je webwinkel. zorg ervoor dat het direct duidelijk is wat de verzendkosten zijn en hanteer zoveel mogelijk een totaalprijs. Hiermee voorkom je veel ergernis en klanten die tijdens het bestellen alsnog afhaken.

 

 

Kleine lettertjes

Heb je op vakantie ook een aankoop gedaan waarvan (achteraf) bleek dat er sprake was van bijzondere voorwaarden?

Zo koop je in sommige toeristische steden bijvoorbeeld dure postzegels, die alleen in een beperkt aantal (lokale) brievenbussen gepost kunnen worden. Of wellicht kocht jij dagkaarten voor het openbaar vervoer, maar bleken deze niet te gelden voor het vervoer waarvan jij graag gebruik had willen maken. Misschien meldde je je aan voor een mooie excursie, maar werd je ter plaatse verplicht om te dineren in een duur restaurant?

Vaak zijn mensen minder op hun hoede op vakantie. Hierdoor worden aanvullende voorwaarden (ofwel de kleine lettertjes) minder goed gelezen. Ook een taalbarrière kan er natuurlijk voor zorgen dat dit niet direct duidelijk is.

 

Waarschijnlijk herken je het gevoel dat je over hield aan dit soort voorwaarden. Wees daarom open en eerlijk in je (algemene) voorwaarden van je webwinkel. Creëer geen onnodige beperkingen en/ of uitzonderingen. Vermeld je voorwaarden duidelijk op je website en plaats korte en begrijpbare antwoorden op veelgestelde vragen.

 

 

 

Welke tips neem jij mee van jouw vakantie?

Misschien heb jij nog leuke voorbeelden van situaties op vakantie die je kunt gebruiken voor je webwinkel.

Wat heb jij meegemaakt?

 

 

Meer Bezoekers? | Een hogere Conversie? | Je Omzet vergroten?
Meer Webwinkel Tips | Vraag nu een Webwinkel Check aan

 

Welke tips neem jij mee van vakantie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *