Zoekwoorden bepalen - webwinkel SEO

Zoekwoorden bepalen - webwinkel SEO

 

SEO staat of valt met het bepalen van de juiste zoekwoorden.

Kies je de verkeerde zoektermen, dan loop je veel bezoekers mis.

 

Hoe bepaal je geschikte zoekwoorden voor je webwinkel?

 

Als je weet welke producten je verkoopt, lijkt de juiste zoekwoorden bepalen erg makkelijk.

Maar is dit wel zo?

 

Mensen zoeken niet altijd op het product zelf. Daarbij is de concurrentie enorm als je je slechts op een productnaam of merk richt. Hier een aantal tips om goede zoekwoorden te bepalen.

 

Focus

Richt je op slechts een aantal zoekwoorden en optimaliseer de belangrijkste pagina’s van je website voor deze termen. Zorg ervoor dat je een aparte pagina aan elk zoekwoord koppelt, die relevant is. Verder dient er voldoende content te zijn voor de zoekwoorden waar je je op richt. Erg handig is om vanuit je content te linken naar de speciale pagina voor de betreffende zoekterm.

 

Specifieke omschrijving

Houd er bij het bepalen van zoekwoorden rekening mee, dat woorden vaak op verschillende manieren kunnen worden opgevat. Hierdoor kan het zijn dat het gekozen zoekwoord geen relevante zoekresultaten oplevert. Kies daarom eenduidige termen, die jouw doelgroep het meest gebruikt.

Een zoekwoord kan uit meerdere woorden bestaan. Dit is zelfs beter.

Het moet meteen duidelijk zijn wat je te bieden hebt. Verkoop je bijvoorbeeld accessoires voor in huis, vergeet dan niet om dit te specificeren.

 

Ken je doelgroep

Het belangrijkste advies is om je doelgroep te (leren) kennen. Welke zoekwoorden gebruiken zij om jouw producten te vinden?

  • Hoe zoekt jouw doelgroep?
  • Gebruiken ze een enkel zoekwoord, of vullen ze een langere omschrijving in?
  • Welke bijwoorden gebruiken ze graag?
  • Worden er meerdere woorden (synoniemen) gebruikt voor je producten?

Vaak zoeken mensen vanuit de behoefte om een probleem op te oplossen.

In plaats van te zoeken naar speelgoed, zoekt iemand eerder naar speelgoed geschikt voor jonger dan 4 jaar. Of iemand zoekt niet op sieraden, maar op leuke en originele handgemaakte sieraden. Ook de toevoeging morgen in huis of snelle verzending wordt veel gebruikt.

 

Longtail zoekwoorden

Zoekwoorden die bestaan uit meer dan 3-4 woorden, worden longtail zoekwoorden genoemd. Natuurlijk is het totale aantal zoekopdrachten op longtail kleiner. Toch is de kans op doorklikken naar jouw webwinkel vele malen groter, evenals de kans op conversie. Dit komt doordat de zoekterm veel beter aansluit op de wens van klant.

 

Onderscheiden van concurrentie

Het gebruik van longtail zoekwoorden is een goede manier om je te onderscheiden van de concurrentie en een betere ranking te realiseren voor specifieke zoekopdrachten.

Nog een manier om je te onderscheiden, is het kiezen van een alternatief zoekwoord. Als jouw concurrenten zich bijvoorbeeld richten op houten speelgoed, kan jij bijvoorbeeld gaan voor speelgoed van hout, of kies mode in plaats van kleding.

Ook handig is het benoemen van het product zelf in het zoekwoord, zoals houten treinbaan, of plantenbak van cortenstaal. Ook hiervoor geldt dat er minder zoekopdrachten zijn, maar dat de doorklik ratio hoger ligt.

 

SEO Tools

Heb je nog wat Inspiratie nodig?

Er zijn verschillende online tools beschikbaar om geschikte zoekwoorden vast te stellen.

Hoewel je veel kunt bereiken met een brainstorm, kan het handig zijn om speciale tools te gebruiken zoals de Google Keyword Planner (gekoppeld aan Adwords account), of Ubersuggest.

Om een indicatie te krijgen van je huidige ranking op bepaalde zoekwoorden kan je gebruik maken van Whats my SERP.

Voor meer interessante tools bekijk je onze eigen Webgids SEO Tools

 

Voldoe aan verwachting

Verder is het belangrijk dat iemand die doorklikt op basis van een zoekresultaat, ook daadwerkelijk krijgt te zien wat hij / zij verwacht. Maak de gekoppelde pagina dus zo relevant mogelijk voor het betreffende zoekwoord. Benut ook hierbij je kennis van jouw doelgroep om de pagina interessant te maken.

 

 

Jouw webwinkel ook beter vindbaar maken?

Maak ook gebruik van onze nieuwe SEO Check

 

 

Webwinkel SEO – Hoe bepaal je geschikte zoekwoorden?
Getagd op:

Geef een reactie