Webwinkel usp

webwinkel onderscheiden

Heb je geen uniek product?

Kan je niet de allerlaagste prijs en snelste levering bieden?

Heb je niet het allergrootste assortiment binnen jouw branche?

 

 

Helaas… Je bent dus geen webwinkelgigant.

Is dat dan een probleem? Helemaal niet: het is juist een voordeel!

 

Wist je dat grote spelers een fortuin betalen voor iets dat voor jou binnen handbereik ligt?

  • Persoonlijke Aandacht
  • Persoonlijke Service
  • Persoonlijke Uitstraling

Omdat je (nu nog) niet ontzettend veel klanten hebt, is in de meeste gevallen meer tijd beschikbaar per klant. Dit is een echte meerwaarde! Jij bent in staat om een USP te maken van echte persoonlijke aandacht. Hiermee kan je jouw webwinkel onderscheiden van de webwinkelgiganten.

 

Persoonlijke aandacht

Geef klanten (en bezoekers) het gevoel dat jij tijd voor hen vrijmaakt. Vraag wat zij willen, verwachten en nodig hebben. Geef advies en begeleid klanten bij hun aankoop. Creëer geen afstand tussen jou en jouw bezoekers.

Hiervoor kan je gebruik maken van een Live Chat functie, een Vraag en Antwoord pagina (of FAQ), of natuurlijk gewoon via de telefoon. De menselijke factor van deze hulpmiddelen is erg belangrijk. Niemand wordt graag behandeld als een nummer.

Verstuur zo weinig mogelijk automatisch opgestelde e-mails en berichten. Als dit al nodig is, geef deze dan ook een persoonlijke noot.

 

Wees flexibel

Je herkent het vast: grote bedrijven hebben vaak allemaal procedures. Het duurt vaak lang om een relatief simpel verzoek te beantwoorden. Specifieke verzoeken worden vaak standaard afgewezen.

Wil een klant net iets anders? Vraagt zij iets extra’s (zoals een spoedlevering, het schrijven van een handleiding, of een cadeauverpakking)? Wijs dit niet gelijk af.

Kijk of je dit kunt realiseren. Eventueel bij een minimumafname(bedrag). Bereken hiervoor geen extra kosten. Gebruik het juist als marketing: Geef aan dat je dit voor haar realiseert uit service.

Wedden dat dit wordt gewaardeerd en dat ze dit aan haar vrienden vertelt?

 

Bied uitmuntende en persoonlijke service

Heb je je wel eens geïrriteerd aan standaardreacties op een vraag of een klacht? Meestal gebeurt dit bij de grote (web)winkels. Weinig is zo vervelend als het gevoel dat je wordt afgescheept, of niet serieus wordt genomen.

Bij een uitmuntende service hoort dus ook snel, correct en duidelijk vragen en klachten van klanten beantwoorden.

Ook hier komt het belang van persoonlijke aandacht weer naar voren.

Zorg ervoor dat je weet wat jouw klanten van je verwachten. Verwachtingen kan je bijsturen door duidelijke uitingen weer te geven op de website, zoals levertijd, gratis verzending, etc. Het is van groot belang dat je beloften waarmaakt en voldoet aan de verwachtingen van de klant. Overtref deze verwachtingen waar mogelijk: klanten zullen je dan niet snel meer vergeten.

 

Wees een deskundige specialist

Het is soms verbazingwekkend hoe groot het assortiment is van de webwinkelgiganten. Maar zonder een ogenschijnlijk oneindig marketingbudget is het bijna onmogelijk om op die manier een goede marktpositie te verwerven.

Specialiseer je in een product of productgroep. Het is veel eenvoudiger om mensen te overtuigen dat ze bij jou moeten zijn voor een specifiek product, dan voor meerdere producten (zeker als hiertussen helemaal geen verband bestaat).

Kies een product(groep) waar je affiniteit mee hebt en zorg dat je alles hierover komt te weten wat er te weten valt. Lees relevante artikelen, blogs, vakbladen en bezoek forums, evenementen en beurzen.

Hierdoor kan je (gratis) advies geven aan klanten. Jouw deskundigheid en (persoonlijk) advies kan klanten overtuigen om bij jou te kopen.

Een specialist zal trouwens ook alleen hoge kwaliteit producten verkopen, waar hij volledig achter staat. (Tenzij je bent gespecialiseerd in prullaria natuurlijk…)

 

Persoonlijke uitstraling

Zorg er ook voor dat jouw webwinkel een persoonlijke uitstraling heeft. Bezoekers vinden dit vaak erg prettig en de drempel om bij jou te kopen wordt daardoor kleiner. Voorbeelden hiervan zijn foto’s van jou en de teamleden, een goed gevulde Over Ons pagina en het schrijven van jouw persoonlijke overtuiging (die natuurlijk wel moet aansluiten op jouw winkel/ product).

Ook vinden veel bezoekers het fijn om persoonlijk te worden aangesproken, of een aanbieding te ontvangen die helemaal op hem of haar is afgestemd. Maar pas op! Ga hierin niet te ver. Niemand houdt er van als er (te veel) persoonlijke informatie wordt gevraagd.

 

De kern van dit artikel?

Onderscheid je webwinkel van de giganten door persoonlijke aandacht, persoonlijke service en persoonlijke uitstraling!

 

Hoe onderscheid jij jouw webwinkel? Waarom komen bezoekers bij jou?

Laat het weten en reageer op dit bericht.

 

 

 

Wil je jouw webwinkel verbeteren?
Ontvang onze gratis Webwinkel Tips | Vraag nu een Webwinkel Check aan

 

Jouw webwinkel onderscheiden van webwinkelgiganten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *