Webwinkel Homepage Tips - perfecte webpagina's

 

Hoewel steeds meer bezoekers via landingspagina’s en zoekresultaten binnenkomen, is de homepage nog steeds (één van) de belangrijkste pagina’s van je website.

 

Voor een deel van je bezoekers is de homepage nog steeds de eerste indruk van jouw webwinkel. En je kunt natuurlijk maar één keer een goede eerste indruk maken. Daarnaast bekijken bezoekers de homepage vaak om een idee te krijgen van de betrouwbaarheid van je webwinkel.

 

Tijd voor een aantal homepage tips voor je webwinkel

 

Veel webwinkel eigenaren proberen zoveel mogelijk te laten zien op hun homepage.

Ze willen (nieuwe) producten laten zien, aanbiedingen, bedrijfs- en contactgegevens, bedrijfswaarden, productafbeeldingen, afbeeldingen van producten die worden gebruikt, etc.

 

Dit werkt niet!

Je zult echt keuzes moeten maken

 

Het welbekende “Less is more” is juist van toepassing op websites en zeker voor de homepage.

 

Maar hoe maak je goede keuzes? Wat moet je plaatsen op je homepage?

Daarvoor moet je jezelf de vraag stellen welk doel je voor ogen hebt.

 

Wil je bezoekers bekend maken met je productaanbod?

Geef dan een representatief overzicht weer van je productgroepen of producten. Je gebruikt de homepage dan als een soort producten etalage. Hiervoor kan je bijvoorbeeld kiezen als je een groot assortiment hebt (met veel verscheidenheid) en het voor bezoekers niet meteen duidelijk is wat zij bij jou kunnen kopen.

 

Wil je je merknaam versterken?

Toon dan vooral mooie afbeeldingen en uitingen die de lifestyle weergeven die je wilt associëren met jouw merk. Benadruk daarbij de unieke kenmerken en voordelen van jouw merk. De homepage wordt zo benut om merk en beleving te versterken. Deze methode wint steeds meer aan populariteit en wordt vaak toegepast in bijvoorbeeld mode, sieraden, luxe producten en woninginrichting.

 

Of wil je, zoals de meeste webwinkeliers, bezoekers overtuigen direct een aankoop te doen?

Laat dan zien dat je een betrouwbare webwinkel bent, benadruk de voordelen voor de klant om bij jou te kopen en verleid de bezoeker met aanbiedingen die voor hen moeilijk zijn te weerstaan en geef de meest populaire producten weer.

 

Bepaal je doelstelling en stem je homepage hier op af

 

 

Het is dus belangrijk om keuzes te maken en je hierop te richten. Toch is er ook een aantal richtlijnen dat voor elke homepage van belang is:

  • Zorg voor een goede eerste indruk
  • Bied duidelijke structuur
  • Wees relevant voor je doelgroep
  • Wek het vertrouwen van je bezoeker

 

Zorg voor een goede eerste indruk

Voor bezoekers moet het meteen duidelijk zijn welke producten ze kunnen kopen en waarom ze deze bij jou zouden moeten kopen. De domeinnaam, tagline en klantvoordelen helpen hierbij.

Het is belangrijk dat jouw website een professionele uitstraling heeft. Zorg voor een rustig en overzichtelijk beeld. Gebruik afbeeldingen en uitingen die aansluiten op jouw producten. Ook het kleurgebruik stem je hier op af. Alle uitingen dienen natuurlijk actueel te zijn.

Belangrijk uitgangspunt: “Less is more”

 

Bied duidelijke structuur

Kies voor een overzichtelijke layout met duidelijke navigatie. Herkenbaarheid is daarbij belangrijker dan een trendy design. Klanten komen voor jouw producten, niet voor je website. Plaats een zoekveld duidelijk in beeld. Neem links op naar informatiepagina’s (verwijs bijvoorbeeld in de footer naar pagina’s over Betalen, Verzenden en Retourneren). Veel bezoekers hechten er ook waarde aan dat de winkelmand duidelijk zichtbaar is.

Gebruik je doelstelling om de focus te bepalen. Plaats daarbij een duidelijke Call to Action (aanzet tot actie).

 

Wees relevant voor je doelgroep

Stem jouw homepage af op relevante zoektermen. Gebruik deze in je menukoppen en in je tekstkoppen. De bezoeker zal deze termen herkennen en weten dat hij of zij hier op de juiste plek is. Stem ook afbeeldingen hierop af. Het is belangrijk dat je de de juiste aanspreekvorm en taalgebruik kiest voor jouw doelgroep.

Laat zien dat je de bezoeker begrijpt: benoem het probleem van de bezoeker, geef oorzaken en bied (jouw) oplossing.

 

Wek het vertrouwen van je bezoeker

Toon complete bedrijfs- en contactgegevens op je website. Plaats reviews van klanten en vermeld een eventueel keurmerk. Benoem concreet de verzendkosten en levertijd (voor meer informatie kan je doorlinken naar de informatiepagina’s). Zorg ervoor dat duidelijk zichtbaar is welke betaalopties jouw webwinkel ondersteunt. Plaats ook een link naar een FAQ pagina.

Laat zien welke merken verkrijgbaar zijn in jouw webwinkel, bijvoorbeeld in het (sub)menu of met een zoekfilter.

Benadruk de voordelen voor de klant: waarom zou een bezoeker bij jou moeten kopen? Vermeld deze voordelen (of USP’s) kort, duidelijk en concreet. Plaats deze duidelijk zichtbaar op je homepage.

 

 

11 Dingen die je vooral niet moet doen op je webwinkel homepage

  1. Teveel op je homepage plaatsen
  1. Geen focus aanbrengen
  1. Concrete klantvoordelen vergeten te vermelden

Lees alle 11 homepage fouten

 

 

Verbeter dus nu de homepage van jouw webwinkel. Laat ons weten of je aanpassingen hebt gemaakt naar aanleiding van dit artikel, of deel jouw webwinkel homepage tips.

 

 

Wil je jouw webwinkel verbeteren?
Ontvang gratis Webwinkel Tips | Vraag nu een Webwinkel Check aan

 

Perfecte webpagina’s: de Homepage
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *