webwinkel betrouwbaarheid vergroten

Vol trots heb je jouw eigen webwinkel gestart.

 

Je hebt al aardig wat bezoekers via social media, gerelateerde forums en via zoekmachines.

 

De bezoekers die je hebt, die hebben alleen nog niets gekocht. Niets om je zorgen over te maken, want je bent pas net gestart.

 

Een week gaat voorbij. Helaas nog geen verkoop.

 

Twee weken gaan voorbij. Nog steeds niets verkocht.

 

Na een maand begin je toch onrustig te worden. Ondanks al jouw energie en tijd die je in de webwinkel steekt, wil het maar niet lukken om een product te verkopen. Dit terwijl je toch echt een goed ondernemingsplan had geschreven en gedegen marktonderzoek hebt gedaan.

 

Een goede start van een nieuwe webwinkel is lastig: Bezoekers worden pas klant als ze jou en jouw webwinkel vertrouwen. Het is dus erg belangrijk dat jouw webwinkel betrouwbaar over komt.

Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw webwinkel betrouwbaar overkomt op de bezoeker?

 

Hoe vergroot je de webwinkel betrouwbaarheid?

In de meeste gevallen werken reviews heel goed om de betrouwbaarheid te vergroten. Dit geldt vooral voor reviews van een bekende partij (zoals Trustpilot, KiyOh, etc.). Een keurmerk is ook een veelgebruikte manier om meer vertrouwen onder bezoekers te realiseren.

Maar vaak ontbreekt het bij een startende webwinkel nog aan klanten die bereid zijn een review te geven en voor veel webwinkels is een keurmerk (te) duur, of is onzeker of een dergelijk keurmerk zichzelf terugverdiend.

Toch zijn er een heel wat andere punten die je direct kunt realiseren om de webwinkel betrouwbaarheid te vergroten.

Het belangrijkste is dat jouw webwinkel een professionele uitstraling heeft en dat alle (bedrijfs)gegevens compleet en duidelijk zichtbaar zijn. Berichten en uitingen dienen actueel te zijn en er mag geen sprake zijn van onverwachte (niet duidelijk vooraf gecommuniceerde) kosten bij het bestellen.

 

  • Professionele website
  • Professioneel logo
  • Snelle laadtijd van de website

Een professioneel opgezette website draagt voor een groot deel bij aan de betrouwbaarheid van de webwinkel. Op basis van de eerste indruk die een bezoeker krijgt van de webwinkel besluit hij of zij om de pagina te verlaten of verder te kijken.

 

  • Actuele uitingen

Als er verouderde berichten of uitspraken te zien zijn op de site, of als bijvoorbeeld opvalt dat er sinds lange tijd geen berichten meer zijn toegevoegd aan een blog, neemt het vertrouwen direct af. Veel bezoekers besluiten daarop om geen bestelling te doen.

 

  • Plaats relevante en interessante content voor bezoekers
  • Geen spelfouten
  • Geen onduidelijke, of op zoekmachines gerichte teksten

Door het verstrekken van informatie over producten, of tips over het gebruik hiervan, krijgt de bezoeker een beeld van de kennis van de webwinkelier. Als blijkt dat de webwinkelier veel kennis heeft van zijn of haar producten, is de kans groter dat een bestelling volgt. Daarbij is het van groot belang dat teksten wervend worden geschreven, niet overduidelijk zijn gericht op zoekmachines (SEO teksten) en geen spelfouten bevatten.

 

  • Complete adresgegevens
  • Complete bedrijfsgegevens (KvK, btw nr, IBAN)
  • Vast telefoonnummer
  • Goede bereikbaarheid tijdens kantooruren
  • Contactgegevens vermelden bij het bestelproces
  • Naast contactformulier ook regulier e-mailadres

Niet alleen is het een verplichting om complete adresgegevens te verstrekken op de website, het draagt ook in grote mate bij aan de betrouwbaarheid voor een bezoeker. Alle contact- en bedrijfsgegevens moeten  duidelijk zichtbaar geplaatst zijn, bij voorkeur inclusief vast telefoonnummer en een vermelding van de uren waarop je bereikbaar bent. Bereikbaarheid tijdens kantooruren is hierbij het minimum.

 

  • Duidelijke prijzen
  • Prijzen inclusief btw (m.u.v. b2b)
  • Geen onverwachte/ bijkomende kosten bij een bestelling
  • Vermeld duidelijke leveringsinformatie en een concrete levertijd

Prijzen dienen duidelijk te worden gecommuniceerd. Als er sprake is van bijkomende kosten, die een bezoeker niet verwacht, zal deze in bijna alle gevallen afhaken. Daarbij is het verplicht om voor de consumentenmarkt alle prijzen inclusief btw te vermelden. Ook onduidelijkheid in de leveringsinformatie (zoals levertijd), zal er vaak voor zorgen dat een (bijna) klant zijn bestelling niet afrondt.

 

  • Ondersteuning van alle populaire betaalmethoden
  • Logo’s van bekende betaalmethoden zichtbaar
  • Mogelijkheid om achteraf te betalen
  • Beveiligde website, tenminste voor betaalomgeving

Bezoekers zien graag een vertrouwde (en beveiligde) betaalomgeving. Hierbij helpt het om de meest populaire betaalmethoden aan te bieden en de logo’s hiervan duidelijk zichtbaar te vermelden in de webwinkel. De mogelijkheid om achteraf te betalen is een wettelijke verplichting (je dient de mogelijkheid te bieden om tenminste 50% achteraf te betalen), die ook nog eens extra bijdraagt aan de webwinkel betrouwbaarheid.

 

  • Zorg voor een overzichtelijk bestelproces
  • Plaats een Veelgestelde Vragen (FAQ) pagina

Een bestelproces moet voor een bezoeker geen vragen oproepen. Als dit wel het geval is, moeten deze direct beantwoord kunnen worden. Ook helpt het om duidelijk aan te geven uit welke stappen het bestelproces bestaat.

 

  • Plaats een Over Ons pagina met persoonlijke informatie
  • Representatieve foto’s van de eigenaar en medewerkers

Omdat een bezoeker van een webwinkel niet ziet van wie hij het product koopt, zoals in een fysieke winkel, is het belangrijk dat hij of zij hierover wel informatie kan krijgen. Voeg een Over Ons pagina toe. Het is dan wel handig om hierop ook daadwerkelijk informatie over het bedrijf, de eigenaar en de werknemers te plaatsen (dus niet alleen melding maken van het assortiment).

 

  • Wees duidelijk in de retourregeling en over de garantie
  • Bied een “Niet tevreden? Geld terug” garantie
  • Zorg voor correcte en consequente algemene voorwaarden
  • Doe geen beloften die je niet waar kunt maken

Waar mogelijk, zal je drempels om te kopen moeten wegnemen. Dit kan onder andere door duidelijkheid te bieden over de service en garantie die klanten mogen verwachten. Pas wel op dat je geen beloften doet die je niet kan waarmaken. Dit komt altijd uit en zal jouw reputatie voor lange tijd negatief beïnvloeden.

 

  • Toon een lidmaatschap van een beroepsvereniging
  • Toon relevante certificaten

In sommige branches wordt er veel waarde gehecht aan een lidmaatschap van een beroepsvereniging of specifieke certificaten. Dit geldt zeker voor branches zoals elektra, speelgoed en veiligheidsmiddelen.

 

  • Zorg voor links vanaf relevante (en betrouwbare) sites

Door links vanaf websites die door bezoekers al betrouwbaar worden gevonden, vergroot je ook de betrouwbaarheid van jouw webwinkel. Let hierbij wel op dat je niet doet aan (betaalde) link ruil. Als jij interessante content biedt, heb je meer kans op goede links.

 

 

  • Plaats reviews van klanten op de site (bij voorkeur van een bekende partij)
  • Behaal en plaats een keurmerk

Heb je bovenstaande punten allemaal gerealiseerd? Dit heeft je vast al klanten opgeleverd. Vraag jouw klanten of ze een (korte) review willen achterlaten. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het sturen van een (directe) link naar een bekende website waar klanten reviews kunnen achterlaten. Steeds meer mensen kijken eerst of er goede reviews zijn voor het product en de webwinkel, voordat zij jouw producten kopen.

Ook het behalen en plaatsen van een keurmerk kan, afhankelijk van jouw branche en jouw product, een meerwaarde zijn voor jouw bezoekers. Opvallend is dat het voor veel bezoekers niet uitmaakt welk keurmerk dit is.

 

 

Ik hoop dat deze lijst je helpt om het vertrouwen van jouw bezoekers te winnen, waardoor zij bereid zijn om jouw producten te kopen. Heb je zelf nog goede ideeën om de webwinkel betrouwbaarheid te vergroten, die hier nog niet worden genoemd? Laat het weten en ik neem ze op in de lijst.

 

 

Wil je jouw webwinkel verbeteren?
Ontvang onze gratis Webwinkel Tips | Vraag nu een Webwinkel Check aan

 

Hoe vergroot je de betrouwbaarheid van jouw webwinkel?
Getagd op:    

2 gedachten over “Hoe vergroot je de betrouwbaarheid van jouw webwinkel?

    • 11 maart 2016 om 11:46
      Permalink

      Beste Sarah,

      Bedankt voor je reactie. Goed om te lezen dat je er wat aan hebt. Misschien is de whitepaper voor het verbeteren van de Over ons pagina ook interessant voor je. Momenteel krijg je die gratis bij onze Webwinkel Tips.

      Veel succes met je webwinkel.

      Mvg,
      Lieuwe Miedema

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *