Zelf bezorgen?

Veel webshops maken gebruik van een postbedrijf of pakketdienst om hun producten bij de klant te bezorgen. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt ook zelf je producten bezorgen. Dit kan een goed idee zijn als je producten op maat levert, of spullen die aangesloten moeten worden, of breekbare en erg grote producten aanbiedt.

Bij hoofdzakelijk brievenbus producten is eigen bezorging vrijwel nooit interessant of rendabel. Ook voor alles wat als standaard wordt aangeboden door pakketdiensten is het meestal niet de moeite waard om dit in eigen beheer te nemen.

Wanneer is het interessant om je producten zelf te bezorgen?

  • Als je alleen levert in een kleine, specifieke regio.
  • Als bestellingen op hele korte termijn of specifieke tijden geleverd moeten worden (bijv. Same Day Delivery).
  • Bij producten op maat (meestal in combinatie met een inmeet service).
  • Bij grote of zware producten of grote aantallen die voor een post- of pakketbedrijf lastig of kostbaar zijn om te vervoeren (of zelfs onmogelijk).
  • Als je producten levert waarvoor specialistische kennis nodig is om klanten (ter plaatse) van passend advies te voorzien.
  • Voor levend materiaal zoals planten, bomen, (huis)dieren en bereid voedsel.

Wat heb je nodig om zelf te bezorgen?

Wat je precies nodig hebt om alle producten uit jouw webshop zelf bij de klant te bezorgen, is natuurlijk erg afhankelijk van jouw producten. Maar in algemene zin zal je een of meerdere goede (grote) bestelbussen nodig hebben. In je bus(sen) heb je voldoende ingebouwde opbergruimte nodig, of een constructie/ systeem voor stapelbare opbergers zoals dozen, kisten, kratten, bakken of karren. Voor grote, zware en hoge producten kan een bakwagen uitkomst bieden. Een laadklep is ook aan te bevelen bij zware producten.

Een karretje, steekwagen of palletwagen (pompkar) is een goed idee als je grotere aantallen snel en makkelijk wilt bezorgen. Vooral als je verwacht vaak niet direct bij het leveradres te kunnen parkeren. Vergeet ook de bevestigingsmaterialen niet, zoals haken, spinnen en spanbanden.

Verder heb je een goed systeem of softwareprogramma nodig om je leveringen te plannen en te communiceren met je klanten. Dit kan een compleet routeplan programma zijn, gekoppeld aan je webshop software, of natuurlijk gewoon je eigen planning in combinatie met email and Maps.

Misschien wel het meest kostbare wat je nodig hebt om zelf te bezorgen is tijd en/ of extra mensen. Je zult dus flink wat bezorgingen moeten maken om dit rendabel te maken. Deze kosten kan je overigens wel gewoon doorberekenen aan je klanten. Als je producten levert met incourante afmetingen, producten op maat, levend materiaal, of specialistische producten, dan zijn veel mensen prima bereid om hiervoor bezorgkosten te betalen.

Grote leveringen uitbesteden

Natuurlijk kan je ook kiezen voor een combinatie in bezorgingsopties. Zou kan je kleine materialen via de post bezorgen, grotere items zelf bezorgen en hele grote producten, of items met incourante maten laten bezorgen door een transportbedrijf. Vooral bij deze laatste optie is een goede voorbereiding wel belangrijk. Meestal wordt er heel strikt gerekend in de maten (vaak op basis van het aantal pallets dat je product in beslag neemt). Ook kan het voorkomen dat er meermaals overgeladen wordt. Extra belangrijk dus om je producten goed in te pakken. Voor extra bescherming is wikkelfolie een goed idee.

Denk er ook aan dat je bij bezorging via een externe partij ook de klant goed blijft informeren over het verwachte levermoment.

Bezorg jij jouw webshop producten ook zelf?

Zelf je webshop producten bezorgen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *