Iedere webshop wil goed gevonden worden in de zoekmachines!
Een hogere positie in het zoekresultaat levert immers veel meer bezoekers op in je webshop. Zelfs met een lagere conversie of gemiddelde besteding is dit nog altijd erg interessant!
Niet voor niets doen Webwinkel eigenaren de gekste dingen om de online vindbaarheid en exposure te vergroten… Van heuse offline campagnes en terugkerende events, tot het schrijven en opzetten van complete stand alone blogs of websites. Van actief zijn op social media tot deelname aan relevante forums, discussies en het plaatsen van waardevolle tips, reacties en opmerkingen, tot het ronduit vervuilen van pagina’s artikelen en blogs met linkdropping…
Alles voor die top positie in Google! Toch?
Maar niet al deze acties zijn even succesvol. Sommige zijn zelfs alleen maar schadelijk voor jouw website!
Wat werkt wel voor een goede ranking?
Een van de beste opties voor het verbeteren van de vindbaarheid en het trekken van meer bezoekers naar je webshop is het realiseren van goede backlinks. Nog altijd!
Belangrijk is dat je inzet op waardevolle links. Bespaar je de moeite om overal aan linkdropping te doen en maak een echt plan voor het realiseren van waardevolle links.
Zie ook ons korte artikel: 11 Tips voor gewoon goede Backlinks
Welke websites zijn waardevol voor jouw webshop?
Hoewel internet vol staat met lijstjes van belangrijke en gouden websites voor een nummer 1 positie in Google, geloven wij hier niet in! Voor elke webshop of website is dit nu eenmaal anders…
Het gaat namelijk om websites en pagina’s die voor jouw webshop, jouw product of jouw branche waardevol zijn. Dit kunnen best enkele linkpagina’s zijn, maar overschat het effect hiervan niet! Echte meerwaarde wordt wel gerealiseerd door unieke, maar relevante content en websites.
Stel jezelf de vragen:
- Zijn er grotere community’s of verenigingen en organisaties binnen jouw branche of gerelateerd aan jouw producten?
- Welke websites publiceren nieuwsberichten voor jouw branche?
- Welke blogs worden goed bezocht, gevolgd en gelezen?
- Is het mogelijk om deze websites te benaderen? Staan zij open voor een samenwerking, of is een betaald artikel mogelijk?
Hoe weet je of een website waardevol is?
Simpel gezegd zie je tegenwoordig vrij snel wat het bereik van een site is. Een blik op de meest gebruikte social media kanalen van de website zegt al een hele hoop. Ook websites die frequent nieuwe berichten publiceren, genoeme worden door collega’s en branchegenoten en websites die al lang(er) bestaan, hebben een gunstig effect voor SEO (Search Engine Optimalisation).
Domain Authority Check
Doe een DA check (Domain Authority, ofwel domain autoriteit), PA check (Page of Pagina autoriteit) en/ of controleer de TF (Trustflow, ofwel betrouwbaarheid). Meten is weten. Vooral als je dit op verschillende punten in het jaar doet en blijft doen, zodat er een trendlijn ontstaat. Hoewel de ontwikkelaars van deze tools al meermaals hebben aangegeven dat de tools niet heilig zijn, biedt het wel een mooi uitgangspunt. Daarbij wordt deze data nog altijd heel veel gebruikt.
Goede websites voor een DA Check of PA Check zijn:
Gemiddeld genomen is een minimum score (rating) van DA 10 nodig om van enige betekenis te zijn. Met een rating van DA 15 heb je een goede link, DA 20-25 is waardevol en een DA van 30-40+ is goud waard!
Onze eigen website heeft momenteel een DA van ongeveer 16 (en PA van 27).
Misschien interessant voor een link naar jouw webshop en/ of een artikel over jouw webshop of nieuwsbericht?
Welke websites zijn niet geschikt voor links?
Websites die geen unieke content bevatten zijn minder interessant, of zelfs helemaal niet. Ook sites met alleen maar links zijn vaak niet de moeite waard, vooral als dit ook nog eens algemene categorieën zijn. Maar bovenal geldt dit voor websites die te algemeen zijn, niet relevant voor jouw webshop of product. Ook als de DA rating wel hoger is!
Gratis goede backlinks?
Natuurlijk zijn gratis links mogelijk! Creëer zelf waardevolle, unieke en leuke content op je eigen website. Jij bent tenslotte de expert voor jouw vakgebied en product! Toch?!
Daarbij heb je waarschijnlijk al talloze productpagina’s die je kunt gebruiken en optimaliseren, evenals heel wat categorie pagina’s en misschien zelfs al wel een leuk blog. Ideaal om te benutten!
Bekijk ook ons eerdere artikel: Gratis Backlinks: Zo krijg je die!
Het kan lang duren voordat gratis links voldoende effect hebben. We raden zeker aan om dit te doen, maar een combinatie met betaalde links is onvermijdelijk. Tenminste als je sneller resultaat wilt.
Bepaal wat een goede link jou waard is en stel een plan op om zoveel mogelijk kwalitatieve links te realiseren. Hou er rekening mee dat de tarieven enorm kunnen variëren. Weet ook wat je krijgt voor die prijs. Gaat het alleen om een link op een linkpagina met een goede DA (dus wel tussen veel andere links en zonder vermelding van belangrijke zoekwoorden)? Of gaat het om een compleet blog artikel met een of meerdere links, op basis van de door jou gewenste zoekwoorden en links?
Dit laatste heeft zeker de voorkeur! Ook als de DA nog wat lager is, maar de website of pagina wel erg relevant is. Misschien zelfs een mooie kans om heel voordelige een permanente link te laten plaatsen op een sterk groeiende website of blog dat snel wint aan populariteit!
Waar moet je op letten bij het realiseren van backlinks?
Als je een samenwerking aangaat met een website of blog, dan heb je vaak de mogelijkheid om zelf een artikel aan te leveren, of om een artikel te laten schrijven. Beide kunnen interessant zijn.
Zelf een artikel schrijven met links
Zo weet je zeker dat het artikel voldoet aan jouw eisen en dat je op de best mogelijke manier wordt belicht. Maar dit is niet altijd wenselijk. De meeste pagina’s en websites stellen een echt promotieartikel waarin te pas en te onpas jouw bedrijfsnaam en product worden benoemd, niet erg op prijs. Daarbij worden juist dit soort artikelen het minst gelezen (overigens is dit min of meer bijzaak) en (veel belangrijker nog) worden deze veel minder actief en minder langdurig gedeeld en gepromoot.
Als je zelf gaat schrijven, hou dan goed rekening met de doelgroep van de website en schrijf een zo interessant mogelijk artikel voor die lezers. De kans dat meer mensen dit (willen) lezen, delen en promoten is dan des te groter!
Een artikel met links laten schrijven
het voordeel van het laten schrijven, is dat je zeker weet dat de schrijver er alles aan doet om er een interessant en passend artikel van te maken voor zijn of haar eigen website. Vaak wordt er minder strikt gekeken naar de lengte (het maximum aantal woorden) van het artikel en worden juist eigen artikelen meer gepromoot en krijgen ze sneller een prominente plek op de site. Hierbij gaat het nog niet eens zozeer om de extra lezers, maar vooral om de deelbaarheid en de langere periode waarin het artikel gepromoot wordt, bijvoorbeeld op alle social media kanalen van de website.
Welke afspraken maak je voor een betaald artikel met backlinks?
Voorkom elke onduidelijkheid. Zo worden beide partijen niet teleurgesteld door onterechte aannames.
Stem tenminste het volgende (schriftelijk) af:
- Wie schrijft het artikel?
- Wanneer moet het uiterlijk aangeleverd worden?
- Wat is de minimum of maximum lengte (in woorden)?
- Hoeveel links mogen worden opgenomen?
- Wat is de plaatsingstermijn (en wat gebeurt er als deze verloopt)?
- Zijn de links do-follow of no-follow?
- Wordt een artikel of bericht getagd of wordt de opmerking “Gesponsord”, “#SPON” of een dergelijke vermelding geplaatst (zo ja, waar)?
- Wie draagt zorg voor een passende eigen of rechtenvrije afbeelding?
- Wordt het bericht direct geplaatst en ontvang je een link ter controle, of wordt gewerkt met een privé pagina of concept in PDF versie alvorens te publiceren?
- Op welke pagina wordt het bericht gepubliceerd en wanneer?
- Hoe (lang) wordt het bericht gepromoot en via welke (social media) kanalen?
- Worden er geen andere externe links toegevoegd aan het artikel, of tenminste geen links van concurrerende bedrijven?
- Wat is de prijs (excl. btw) voor het artikel?
- Ontvang je een officiële factuur op basis van je bedrijfs-/ factuurgegevens?
- Hoe (en hoe snel) dient betaald te worden?
Wat mag je verwachten? Hoe snel geven links resultaat?
Garanties zijn hier helaas niet te geven… Toch is het redelijk aannemelijk dat je binnen enkele maanden na publicatie resultaat zult zien. In elk geval bij de juiste samenwerkingen en bij het frequent realiseren van nieuwe waardevolle links. Na verloop van tijd zal je het aantal (organische) bezoekers zien groeien en het aantal orders zien stijgen. De DA en PA van je eigen website wordt steeds wat hoger en gestaag groeit je omzet!
Natuurlijk werkt dit niet als je incidenteel aan linkbuilding doet. Juist het telkens (blijven) toevoegen van nieuwe waardevolle links zal een positief effect hebben op je ranking in het zoekresultaat.
Naarmate je hier langer mee bezig bent (en je nog altijd de content op je eigen website blijft uitbreiden en optimaliseren), zal je zien dat er in deze manier van linkbuilding absoluut meerwaarde zit!