Tips voor Facebook pagina

Tips voor Facebook pagina

Facebook is nog steeds het meest gebruikte Social media kanaal door webwinkels

 

Als je Facebook goed gebruikt, is het relatief makkelijk om meer bezoekers in je webwinkel te krijgen.

Maar je kunt ook interactie stimuleren en klanten binden aan je merk en webwinkel.

 

Hoewel Facebook door bijna alle webwinkels wordt gebruikt, kan er op veel Facebook pagina’s nog wel het één en ander verbeterd worden.

Heb jij je Facebook pagina al op orde?

Facebook Tips voor je webwinkel

 

Maak een bedrijfspagina aan

Kies voor een bedrijfspagina en maak dus niet een nieuw profiel aan voor je webwinkel. Hoewel veel webwinkels dit hebben gedaan, mag dit eigenlijk niet van Facebook en loop je het risico dat je pagina geblokkeerd wordt. Zonde van al je moeite…

 

Verwijs naar je pagina

Verwijs op je website, onder je e-mails, in je nieuwsbrief en in al je andere uitingen naar je Facebook pagina. Ook andere social media kanalen waarop je actief bent, zijn hiervoor erg geschikt.

 

Nodig vrienden uit

Vergeet niet om je vrienden uit te nodigen om je pagina leuk te vinden. Dit zorgt al snel voor een mooi aantal likes, voor een vliegende start.

Betalen voor likes is trouwens niet aan te raden. Het aantal likes wordt dan al snel ongeloofwaardig en je krijgt vaak likes van nep accounts.

 

Wees actief

Zorg ervoor dat je regelmatig een interessante update plaatst. Maar overdrijf dit ook weer niet.

Gebruik als richtlijn ongeveer 5-7 berichten per week. Stel jezelf altijd de vraag “Is dit interessant voor mijn volgers?”

 

Hou het kort

Liever korte(re) berichten dan lange verhalen.

Natuurlijk kan je wel gewoon linken naar het hele verhaal. Zo kan je een update gebruiken als teaser. Dit werkt bijvoorbeeld erg goed voor leuke content op je Webwinkel Blog.

 

Check je spelling

Het komt natuurlijk erg onprofessioneel over als je berichten veel spelfouten bevatten, of in slecht Nederlands zijn geschreven. Check dus je spelling en lees je updates na voordat je ze plaatst.

 

Trek de aandacht met foto’s

Maak gebruik van foto’s en afbeeldingen. Hiermee val je op en trek je de aandacht. Maar probeer veelgebruikte stockfoto’s te vermijden.

 

Gebruik afbeeldingen in het juiste formaat

Houd rekening met het ideale formaat voor de afbeeldingen die je gebruikt op Facebook.

De afmeting van je profielfoto dient minimaal 170 x 170 pixels te zijn. Voor de omslagfoto geldt een minimaal formaat van 820 x 312 pixels. En om uitgelichte afbeeldingen goed weer te geven is minimaal 200 x 200 pixels nodig.

 

Het juiste moment

Probeer ervoor te zorgen dat je berichten plaats op het juiste moment. Dat is natuurlijk als veel van je bezoekers online zijn. Zo vergroot je de kans dat je bericht gezien wordt. Daarvoor is het dus belangrijk dat je jouw doelgroep voldoende kent.

 

Spreid je updates

Een hele reeks updates (vlak) achter elkaar wordt als snel als vervelend ervaren. Gebruik bijvoorbeeld de functie om berichten in te plannen, of maak gebruik van een extern programma zoals Hootsuite, om je berichten in te plannen.

 

Beloon (nieuwe) volgers

Geef bijvoorbeeld een gratis whitepaper of ebook weg.

Zelf doen we dit ook, met onze Gratis Verbetertips Actie.

 

Stel vragen

Het stellen van vragen zorgt voor interactie en kan leiden tot leuke “gesprekken” die de aandacht trekken. Maar beantwoord vooral ook (gerelateerde) vragen van anderen.

 

Overschat winacties niet

Hoewel winacties goed kunnen zorgen voor veel likes, heeft dit ook nadelen.

Mensen zullen je vooral gaan volgen om kans te maken op het gratis artikel, om je daarna weer te ontvolgen. Daarbij zijn dit vaak niet de mensen uit je doelgroep. Het is niet zo dat een winactie nooit zinvol is, maar hou hier in ieder geval rekening mee.

 

Verwijder spam

Check regelmatig of spamberichten zijn geplaatst en verwijder deze tijdig. Pagina’s met spam reacties zien er onverzorgd uit en komen onprofessioneel over.

 

Rapporteer nep reviews

Heb je een nep review gekregen op Facebook? Helaas kan je deze niet zelf verwijderen. Maar je kunt deze wel rapporteren aan Facebook, zodat zij deze voor je kunnen verwijderen.

 

Profiteer van Facebook groepen

Wordt lid van interessante Facebook groepen. Dit is een goede manier om je kennis, expertise, producten en content te delen.

Je kunt natuurlijk ook zelf een leuke Facebook groep starten. Zo hebben wij onlangs de Facebook groep Verbeter je webwinkel opgestart.

 

Zorg voor een herkenbare url

Je krijgt dan bijvoorbeeld facebook.com/WebwinkelMeerwaarde (Hiervoor heb je 25 of meer likes nodig).

 

En vergeet vooral niet je (hele) profiel in te vullen

Zoals voor elk social media kanaal, geldt ook voor Facebook, dat je je hele profiel volledig invult.

Klinkt logisch? Toch wordt dit vaak niet gedaan…

 

Zorg ervoor dat er een duidelijke link is naar je webwinkel. Voeg een aansprekende foto toe als omslagfoto en houd hierbij rekening met de kwaliteit en het juiste formaat. Ook helpt een herkenbare profielfoto, bijvoorbeeld van het logo van je webwinkel.

 

Herkenbaar? Verbeter dan nu jouw pagina met deze Tips voor Facebook

En maak daarbij trouwens niet één van deze 13 Social Media Fouten

 

 

Tips voor je Facebook pagina
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *