Wetgeving voor webwinkels - voorkom boetes

 

Gelukkig voldoe jij aan alle wetgeving voor webwinkels…

Ja toch?

 

Check of jouw webwinkel voldoet aan de wetgeving en voorkom boetes!

 

Je zou denken dat de meeste webwinkel eigenaren zich houden aan alle wetgeving voor webwinkels.

Niets is minder waar…

 

Veel webwinkels voldoen niet aan de wettelijke eisen. Soms is dit een bewuste keuze, maar vaker is dit onwetendheid. Voor de wet maakt dit geen verschil. Het niet naleven van de wet- en regelgeving kan zorgen voor hoge boetes.

Hier een overzicht met veelvoorkomende wettelijke overtredingen door webwinkels:

 

Onjuiste retourvoorwaarden

Er geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen (zichttermijn). Binnen deze termijn heeft de klant het recht om (desgewenst zonder opgaaf van reden) aan te geven dat hij of zij het product wil retourneren. Na deze melding (herroeping), dient het product door de klant binnen 14 dagen te worden geretourneerd en dien jij, binnen dezelfde termijn, het betaalde bedrag inclusief verzendkosten te restitueren. De informatie omtrent het retourbeleid dient duidelijk en correct te worden vermeld op jouw website.

 

Geen betaling achteraf aanbieden

Het is wettelijk verplicht om de klant in de gelegenheid te stellen om, tenminste de helft van het betaalde bedrag, achteraf te betalen. Je kunt dit bijvoorbeeld realiseren door gebruik te maken van een aanbieder als Afterpay, of met een factuur achteraf, of door betalen onder rembours als optie aan te bieden. Je mag klanten niet ontmoedigen voor een dergelijke betaaloptie te kiezen: je mag nooit meer kosten rekenen dan jijzelf (aantoonbaar) dient te maken voor deze betaalopties.

 

Niet voldoen aan de informatieplicht

Voor een webwinkel gelden er regels omtrent de informatie die je dient te geven op je website. Zo is het verplicht om de complete adres- (geen postbus) en bedrijfsgegevens te vermelden. Verder moet je duidelijk uitleggen hoe alles werkt (bestellen, betalen, etc). Ook het retourbeleid dien je duidelijk toe te lichten. Overige punten voor de informatieplicht betreffen het aanbod (duidelijke en complete omschrijvingen), levertermijn, klantenservice en bijzondere of afwijkende bepalingen.

 

Bestelknop en bestelproces onjuist

Ook voor het bestelproces geldt specifieke regelgeving. Er mogen geen extra’s standaard worden aangevinkt. De klant dient namelijk daadwerkelijk zelf toestemming te verlenen. De bestelknop moet duidelijk aangegeven dat een bestelling definitief wordt gemaakt en dat er dan sprake is van een betaalverplichting. Verder gelden regels voor de gegevens in het besteloverzicht en de bevestiging van de bestelling.

 

Inconsequente informatie

He is van belang dat de (verplichte) informatie overal op de website consequent is. Het komt vaak voor dat bijvoorbeeld informatie op de homepage over levertijd, afwijkt van de informatie in de algemene voorwaarden. Alle benodigde informatie moet voor bezoekers eenvoudig vindbaar zijn en er mag geen onduidelijkheid over ontstaan.

 

 

Natuurlijk is er nog veel meer wetgeving voor webwinkels. In dit overzicht toonden wij een aantal wetten en regels dat vaak niet (correct) wordt nageleefd.

 

Wil je zeker weten dat jouw webwinkel voldoet aan alle wetten en regels?

Volg het stappenplan om te voldoen aan alle wetgeving voor webwinkels

 

 

Voldoet jouw webwinkel aan alle wetten en regels?
Getagd op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *