
Maak jij zelf prachtige sieraden, kleding, kunst of andere creaties? Weet jij trendy producten altijd extra voordelig te bemachtigen? Of misschien heb jij wel de exclusieve verkooprechten voor een interessant product? Dan is een eigen webshop echt iets voor jou! Maar hoe start je een eigen webshop? Kan dit vanuit huis? En hoe regel je de logistiek? Wij beantwoorden graag jouw vragen over het starten van je eigen webshop vanuit huis.
Wat heb je nodig voor je eigen webshop?
Voordat je kan beginnen met je webshop, moet je wel het een en ander regelen. Natuurlijk heb je een goed product nodig! Bij voorkeur zelfs een hele reeks goede producten. Kies een product of branche waar je veel van weet, goed kan inkopen en kies een markt waarin nog ruimte is voor een concurrent.
Om je bedrijf te starten, schrijf je je in bij de Kamer van Koophandel. Je hebt een btw nummer nodig en een zakelijke rekening. Zonder goede computer of laptop en snelle internetverbinding wordt het ook lastig…
Welke systemen?
Voor een webshop heb je een goed en betrouwbaar webshop platform nodig. Denk aan WooCommerce (via WordPress), Shopify, Lightspeed of Magento. Zowel je budget als je eigen technische kennis zijn bepalend voor de juiste keuze van het platform.
Kies een betrouwbare betaalprovider zodat je veilig betalingen kunt aannemen en verwerken via je webshop. Bijvoorbeeld Mollie, Adyen, MultiSafePay of Paypal. Uiteraard is Ideal een must om aan te bieden als betaaloptie.
Verder heb je nog een boekhoudprogramma nodig voor alle administratie (of je doet dit zelf). Meld je aan bij Google (of een concurrerende aanbieder) voor website statistieken, maar zeker ook voor betaalde advertenties, zodat mensen jouw nieuwe webshop straks weten te vinden.
Uiteraard mag ook social media niet ontbreken. Kies voor kanalen die bij jou en je product/ webwinkel passen. Beter heb je er slechts enkele, die je vervolgens wel goed bijhoudt, dan veel verschillende kanalen met weinig inhoud.
Hoeveel ruimte?
Zelfs als je jouw webshop vanuit huis runt, heb je wel wat ruimte en spullen nodig. Zorg voor voldoende opslagruimte voor je voorraad en materialen. Een paar robuuste stellingen of stevige en ruime vakkenkasten zijn ideaal. Mocht je op een gegeven moment groter groeien, overweeg dan om extra opslagruimte bij te huren. Tenzij je zonder voorraad werkt natuurlijk… maar voor de zoveelste dropshipper is in de meeste markten weinig ruimte.
Een goede werkplek is nodig: Je zult heel wat uurtjes achter het scherm spenderen om alles op orde te krijgen! Bij voorkeur heb je een goed bureau, goede stoel, twee schermen, goede verlichting en daglicht. Werk je op zolder? Hou er dan rekening mee dat het in de winter misschien erg koud kan worden en in de zomer juist heel heet! Onderschat ook niet de waarde van een afsluitbare ruimte, zodat je ongestoord door kan werken.
Naast een ruimte voor je voorraad en een fijne werkplek, is ook een plek nodig om pakketjes klaar te maken om je bestellingen te verzenden. Een keukentafel die altijd bezet is met pakketjes is echt niet fijn…



Logistiek: zelf verzenden
Eén van de belangrijkste onderdelen van een webshop is de logistiek. Hoe zorg jij ervoor dat elke bestelling goed en tijdig wordt geleverd, tegen zo laag mogelijke kosten?
Juiste verzendpartner
Kies een goede verzendpartner. Denk aan PostNL, DHL, UPS, Sendcloud, etc. Vergelijk de prijzen voor de pakketjes die jij verwacht te gaan versturen. Kijk echter niet alleen naar de prijs maar ook naar flexibiliteit, levertijd, etc. Lees reviews en kijk wat je concurrenten doen. De verzendoptie kan hiervoor veel verschil maken. Kies je bijvoorbeeld voor brievenbuspost, pakketjes of transport?
Wat heb je nodig om pakketjes te verzenden?
Als je jouw pakketjes zelf gaat verzenden is het fijn om voldoende spullen en materialen voorhanden te hebben. Denk aan verzendlabels, tape, brievenbusdoosjes, stevige verzenddozen in verschillende maten, of bij grote objecten pallets of palletboxen.
Om je producten veilig te verzenden, zonder dat er schade kan ontstaan, is het heel belangrijk om beschermende materialen te gebruiken. Wikkel je producten bijvoorbeeld in met of noppenfolie. Of vul de lege ruimte met opvulpapier, golfkarton, piepschuim chips, of luchtkussentjes. Zo creëer je voldoende demping en kan je product niet meer schuiven of bewegen binnen in het pakket.
Bestel de benodigde materialen in bulk, zodat je dit zo voordelig mogelijk kunt inkopen. Dit ga je nodig hebben voor elke bestelling! Het kan lonen om al je materialen op één adres te bestellen, zoals bijvoorbeeld bij Logistiek Concurrent.
Bepaal verzendopties, kosten en levertijd
Met al deze informatie over het logistieke proces heb je een duidelijk beeld van de benodigde materialen, kosten en tijd. Bepaal hierop de verzendkosten die je gaat berekenen en welke levertijd je aan gaat houden voor jouw webshop.
Vergeet het retourproces niet!
Misschien niet het leukste, maar zorg er ook voor dat je een goed retour proces opzet. Retouren horen nu eenmaal bij webshops. Al wil je die natuurlijk wel zo laag mogelijk houden, door het leveren van goede producten, goede service en juiste en volledige productinformatie.