Meer verkopen door beleving in je webwinkel

 

 

Veel webwinkels presenteren hun producten zonder beleving.

 

 

Op de homepage vind je een overzicht van populaire producten en aanbiedingen, elk voorzien van een totaalfoto, productnaam en wellicht nog één of twee zinnen die het product beschrijven.

Op de productdetail pagina vind je vervolgens meer informatie over het product en een overzicht van de zogenoemde features.

 

Deze opzet is gebaseerd op de aanname dat jouw bezoekers rationeel beslissen.

 

Maar beslist een bezoeker wel rationeel?

 

Steeds vaker hechten bezoekers waarde aan het verhaal en de beleving.

Het is zelfs zo dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor een product met een goed verhaal.

Offline organiseren kledingwinkels heuse modeshows, meubelboulevards realiseren evenementen compleet met live muziek, eten en drinken, tuincentra geven barbecue masterclasses en onlangs werd er een dierentuin geopend als themapark. Beleving werkt!

 

Hoe speel je online in op deze wens voor meer beleving?

 

Op internet kan je nu eenmaal geen gebruik maken van verleidelijke geuren, lekkere hapjes en vriendelijke medewerkers die je op je gemak stellen. Gezellige muziek schrikt vaak af en producten kan je helaas niet aanraken.

Toch zijn er nog heel wat mogelijkheden om van het kopen van jouw producten een belevenis te maken voor de bezoeker.

 

Natuurlijk moet de basis gewoon goed zijn.

Je hebt een goed product nodig en goede service is een must.

 

 

Doelgroep

Het belangrijkste uitgangspunt is jouw doelgroep. Weet wat hen aanspreekt en waar zij waarde aan hechten. Het ontwerp van je webwinkel dient aan te sluiten op de eisen, wensen en verwachtingen van je doelgroep (maar mag natuurlijk niet nadelig zijn voor usability).

 

Waarden

Benadruk waarvoor je staat. Geef duidelijk aan dat je bijvoorbeeld alleen de hoogste kwaliteit wilt verkopen, of dat je veel waarde hecht aan veiligheid, milieu of eerlijke handel. Laat zien op welke manier je dit uitdraagt.

 

Persoonlijk

Zorg voor een persoonlijke uitstraling. Mensen kopen graag van andere mensen, niet van bedrijven. Hou hier rekening mee bij het aanspreken van je bezoekers, je schrijfstijl, automatische meldingen, etc. Geef je bedrijf een gezicht. Laat foto’s zien van je medewerkers en stel hen voor aan je bezoekers.

 

Sfeerbeelden

Maak sfeer met aantrekkelijke afbeeldingen. Laat je beste producten zien aan de hand van prachtige sfeerfoto’s, waarop bijzondere details van je product zijn te zien, of toon afbeeldingen van mensen die jouw product gebruiken in een aansprekende setting. Houd hierbij rekening met het moment: toon verschillende afbeeldingen op basis van het seizoen, feestdagen, of relevante evenementen.

 

Video

Gebruik video om te laten zien hoe je producten gebruikt (kunnen) worden door klanten en om de sfeer te tonen die jij graag geassocieerd wilt hebben met je product. Door ervoor te zorgen dat de video op zichzelf al interessant is om te bekijken, voeg je waarde toe aan het product en je webwinkel.

 

Vakmanschap

Benut vakmanschap. Worden al jouw producten met de hand gemaakt? Wordt (een deel van) jouw assortiment lokaal gemaakt, of op een bijzondere manier? Laat dit dan zien! Plaats foto’s van de persoon die je producten maakt en het productieproces zelf. Nog beter is om hem of haar ook aan het woord te laten, bijvoorbeeld door middel van een quote. Gek genoeg wordt vakmanschap nog altijd onderbelicht in veel webwinkels.

 

Vertel een verhaal

Afhankelijk van je doelgroep kan je er ook voor kiezen om een verhaal te vertellen. Hierbij is het natuurlijk belangrijk dat dit jouw bezoekers aanspreekt. Vooral modemerken maken hier vaak gebruik van. Zij laten bijvoorbeeld mensen zien met een interessante levensstijl, die hun kledingmerk dragen.

 

Interactie

Biedt voldoende mogelijkheden voor interactie met je klanten en bezoekers. Laat hen reageren in je blog, gebruik testimonials van je bestaande klanten, of bied een live chat ondersteuning. Je kunt bijvoorbeeld ook klanten foto’s laten sturen van hun product in gebruik en deze tonen op je website. Dit vergroot naast de betrokkenheid ook nog eens de betrouwbaarheid voor nieuwe bezoekers. Door positieve interactie met je klanten, kunnen zij uiteindelijk een soort ambassadeur worden voor jouw webwinkel.

 

 

Maak jij al gebruik van beleving in je webwinkel?

Deel jouw ervaringen.

 

 

 

Wil je jouw webwinkel verbeteren?
Ontvang gratis Webwinkel Tips | Vraag nu een Webwinkel Check aan

 

Meer verkopen door beleving in je webwinkel
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *