Wil jij meer bezoekers in jouw webwinkel?

 

Wacht nog maar even met het uitgeven van je hele budget aan advertenties. Zorg er eerst voor dat je webwinkel geoptimaliseerd is voor zoekmachines, door zogenaamde SEO (Search Engine Optimalisation), oftewel zoekmachine optimalisatie.

Het is een vak apart en er zijn talloze bedrijven die zich hierin hebben gespecialiseerd. Toch is het heel goed mogelijk om zelf de basis goed op orde te krijgen.

 

Wedden dat je, zonder een andere investering dan wat tijd, al behoorlijk zult stijgen in de Google zoekresultaten?

 

  • Bepaal geschikte zoektermen en concentreer je hierop
  • Gebruik beschrijvende paginatitels en tags
  • Zorg voor waardevolle content voor jouw doelgroep
  • Realiseer snelle laadtijden van jouw webwinkel
  • Gebruik een responsive design
  • Verbeter de eigen linkstructuur
  • Laat relevante websites linken naar jouw webwinkel
  • Zorg voor interactie, bijvoorbeeld door het toestaan van reacties
  • Versterk jouw boodschap met afbeeldingen en video’s
  • Update regelmatig de aanwezige content

 

Bepaal geschikte zoektermen en concentreer je hierop

Zoals je weet vind je een website door middel van zoektermen. Het is van groot belang dat je weet welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt als ze op zoek zijn naar jouw product.

Het is in de meeste gevallen eenvoudig om een webwinkel te vinden door de naam in te voeren in de zoekmachine. Maar wees eens eerlijk: hoeveel mensen denken meteen aan jouw webwinkel als zij op zoek zijn naar een bepaald product?

 

Meestal zoeken mensen naar een product. Dit betekent dat er dus heel veel concurrentie is voor zoektermen. In het ideale geval kies je een zoekterm die goed aansluit op jouw producten of diensten, maar (relatief) weinig concurrentie heeft. Dit kan je bereiken door specifiek te zijn. Het is nogal een verschil als je zoekt op „tickets” of als je zoekt op „tickets voor concert arena 1 oktober 2016”. Voeg daar nog de naam van de artiest aan toe en je hebt een hele specifieke zoekterm. De kans dat mensen een kaartje boeken is in het laatste geval echter veel groter, omdat het precies is waarnaar zij op zoek zijn.

 

Je ziet dus dat het loont om specifiek te zijn. Je hebt dan minder concurrentie en bezoekers krijgen precies wat zij zoeken. Het klopt dat minder mensen jouw website zullen zien, maar dit zouden vooral mensen zijn die toch niet doorklikken naar jouw pagina, of alleen rondkijken. De conversie van dit type bezoeker ligt een stuk lager.

 

Weet jij welke zoektermen bezoekers hebben gebruikt voor jouw webwinkel?

Verplaats je in jouw doelgroep, of gebruik tools zoals de gratis Google Keyword Planner. Vergeet niet dat de zoekterm kan bestaan uit meerdere woorden (een specifieke beschrijving).

 

Gebruik beschrijvende paginatitels en tags

Gebruik de resultaten uit je onderzoek met betrekking tot de beste zoektermen. Een van de belangrijkste zaken is het optimaliseren van de paginatitels. Zorg ervoor dat de gekozen zoektermen in je paginatitel worden vermeld. Stel elke pagina afzonderlijk in, zodat de zoekterm correspondeert met de informatie die wordt weergegeven op de pagina.

 

Realiseer je ook dat zogenaamde headings (kopteksten) worden gelezen door de zoekmachine. Dit betreft in ieder geval de headings 1, 2 en 3. Er wordt gecheckt of deze relevante zoektermen bevatten. Verwerk ook belangrijke zoektermen in de tagline. Dit versterkt de vindbaarheid van de website.

 

 

Zorg voor waardevolle content voor jouw doelgroep

De belangrijkste tip is het zorgen voor relevante en interessante content. Zoekmachines scannen de pagina’s op content en bezoekers zien graag dat de webwinkel meer biedt dan alleen een opsomming van producten. Denk hierbij aan beschrijvende teksten op productoverzicht pagina’s, bij producten, informatieve teksten over het bedrijf en uiteraard de voordelen van jouw webwinkel. In de meeste gevallen is het ook interessant om gratis content te bieden, door middel van een blog, infopagina’s, achtergrondinformatie, etc. Dit geeft jouw site waarde voor bezoekers.

Beschrijvingen dienen uniek te zijn. Gekopieerde content wordt door Google opgespoord en dit verminderd de waarde die wordt toegekend aan jouw site. Let hierop bij het overnemen van productbeschrijvingen van leveranciers.

 

 

Realiseer snelle laadtijden van jouw webwinkel

Niets is vervelender voor jouw bezoekers, dan lang te moeten wachten op het (volledig) weergeven van jouw site. De meeste bezoekers hebben hier dan ook geen geduld voor. Als het langer dan twee seconden duurt, haken de meeste bezoekers af.

Probeer elke vertraging te voorkomen. Gebruik bijvoorbeeld geen hoge resolutie afbeeldingen, of video’s, als je merkt dat je website traag laadt. Het gebruik van Flash is af te raden. Niet alleen maakt dit de site trager, maar er zijn ook browsers die deze content standaard blokkeren.

Ook de hosting speelt een rol bij de snelheid van het laden van de pagina’s. Je kunt eventueel zelf testen of alle pagina’s voldoende snel geladen worden, maar zorg er dan wel voor dat je (cache)geheugen van de computer geleegd is. Beter is om een van de beschikbare tools op internet hiervoor te gebruiken. Bijvoorbeeld Google Analytics biedt hiervoor een mogelijkheid.

 

 

Gebruik een responsive design

Omdat steeds meer bezoekers meerdere apparaten gebruiken om websites te bezoeken, wordt hiermee rekening gehouden in zoekmachines.

Jouw webwinkel wordt gescand door de zoekmachine, om te bepalen of de site mobiel vriendelijk is. Je kunt hierbij denken aan speciale pagina’s voor bezoekers met een smartphone, maar ook aan een zogenaamd responsive design. Dit betekent dat de website een stukje code heeft dat bepaald met welk apparaat de site wordt bezocht en toont vervolgens de website geoptimaliseerd voor dit type apparaat.

De meeste softwarepakketten voor internetpagina’s en webwinkels voorzien inmiddels in sjablonen (templates) die hiervoor speciaal zijn ontwikkeld.

 

 

Verbeter de eigen linkstructuur

Wat vaak vergeten wordt is dat de opbouw van je eigen site ook van belang is voor de zoekmachines. Hierbij wordt gekeken naar een logische opbouw van menu items en naar de interne linkstructuur. Dit betreft pagina’s binnen jouw webwinkel die linken naar andere pagina’s.

In de meeste gevallen is het handig om extra links aan te brengen naar de pagina’s die jij het meest belangrijk acht voor jouw bezoekers. Dit kunnen bijvoorbeeld productoverzicht pagina’s zijn, aanbiedingspagina’s en natuurlijk jouw homepage.

 

 

Laat relevante websites linken naar jouw webwinkel (linkbuilding)

Nog steeds hecht Google waarde aan het aantal links op andere (relevante) websites naar jouw webwinkel. Hierbij is het wel van belang om te weten dat zogenaamde link uitwisselingsprogramma’s niet door Google worden gewaardeerd. De meeste vormen hiervan worden inmiddels buiten beschouwing gelaten voor het bepalen van de pagerank, of zelfs bestraft.

 

Kernwoord voor het realiseren van links is kwaliteit. Niet alleen voor de zoekmachine, maar ook voor bezoekers wil je graag kwalitatieve links: je wilt gelinkt worden op sites die er toe doen voor jouw bezoekers. Probeer te ontdekken welke websites veel worden bezocht door jouw doelgroep. Probeer vervolgens een link te realiseren op die pagina’s.

 

 

Zorg voor interactie, bijvoorbeeld door het toestaan van reacties

Een website die leeft en waar actieve deelname mogelijk is, wordt door veel bezoekers gewaardeerd. In veel gevallen laten bezoekers graag hun mening of reactie achter. Door dit te stimuleren, ontstaat er discussie op jouw website, waar bezoekers wellicht voor terugkomen. Ook krijg je automatisch meer content. Zoekmachines nemen dit mee in de pagerank van jouw site.

 

 

Versterk jouw boodschap met afbeeldingen en video’s

Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden… Gebruik foto’s en afbeeldingen op je site om het geheel aantrekkelijker te maken en om teksten te ondersteunen. In theorie zou elke tekst moeten worden ondersteund door een afbeelding, maar dit is vaak lastig (of soms helemaal niet wenselijk) om te realiseren. Uiteraard dient elk product te zijn voorzien van professionele foto’s.

 

Voeg indien mogelijk ook video’s toe. Je kunt video’s gebruiken om te laten zien hoe een product dient te worden gebruikt (instructievideo), of om mensen te laten zien die jouw product met veel plezier gebruiken (sfeerimpressie), etc. Met afbeeldingen kan je ook een bepaalde sfeer scheppen, bijvoorbeeld op de productoverzicht pagina’s en uiteraard de homepage.

 

Let op dat je alle afbeeldingen en video’s voorziet van een begrijpbare naam en een beschrijvend onderschrift of alt tekst (de tekst die wordt weergegeven bij een mouseover en afbeeldingen die niet worden weergegeven). Dit is niet alleen prettig voor bezoekers, maar ook zoekmachines lezen deze tekst.

 

 

Update regelmatig de aanwezige content

Door regelmatig nieuwe content toe te voegen aan jouw website, blijft de pagina actueel en is er voor bezoekers een reden om terug te komen. Let op dat je verouderde pagina’s, artikelen, etc. archiveert of verwijderd. Het is natuurlijk vervelend voor bezoekers om te lezen over een kerstaanbieding als het voorjaar alweer is begonnen.

Blijf altijd interessante artikelen of informatie toevoegen aan je website. Op deze manier creëer je steeds meer waarde en krijg je al snel meer bezoekers.

 

Meer bezoekers? Schrijf altijd in eerste instantie voor bezoekers, daarna pas voor de zoekmachine

Door het toepassen van bovenstaande tips zal jouw webwinkel beter vindbaar zijn en meer bezoekers krijgen. Ook al is dit erg belangrijk, het is nog veel belangrijker om jouw bezoekers en klanten tevreden te stellen. Teksten en pagina’s moeten dus altijd prettig leesbaar zijn. Je schrijft ten eerste voor de bezoeker, daarna pas voor de vindbaarheid. Hierin zal je vaak een afweging moeten maken.

 

Uiteraard is dit artikel niet compleet, het betreft slechts een weergave van de basis van SEO. Heb jij nog gouden tips die je graag wilt delen? Laat het weten door te reageren op dit artikel.

 

 

 

Wil je jouw webwinkel verbeteren?
Ontvang onze gratis Webwinkel Tips | Vraag nu een Webwinkel Check aan

 

Beter gevonden worden en meer bezoekers in jouw webwinkel (SEO)
Getagd op: