Snapchat, Pinterest, Instagram, Google+, LinkedIn, Twitter, YouTube,
FaceBook, WhatssApp, Tumblr, Foursquare, WeChat, Reddit, Quora…
Het aanbod van social media is enorm, evenals het aantal gebruikers!
Uiteraard biedt dit volop kansen om meer bekendheid te geven aan je webwinkel, te zorgen voor interactie met bezoekers, of speciale acties te promoten.
De mogelijkheden lijken eindeloos!
Veel ondernemers hebben dan ook de neiging om op zoveel mogelijk van deze platformen actief te zijn. Die verleiding is groot…
Want willen we niet allemaal meer bezoekers?
(zeker in rustige perioden, zoals de vakanties…)
Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken. Maar het gaat je niet lukken om op al deze kanalen tegelijk succesvol te zijn. Het resultaat is chronisch tijd tekort, of het resulteert in een verwaterde boodschap, verspreid over al die verschillende social media.
Kies! Richt je aandacht op slechts één, of twee social media
Jouw boodschap zal zoveel sterker overkomen, je zult minder tijd kwijt zijn en je beleeft ook meer plezier aan het toevoegen van goede content.
Hoe kies je de juiste social media voor jouw webwinkel?
Stel jezelf tenminste de volgende vragen:
- Waar bevindt je doelgroep zich?
- Lenen je producten zich goed voor bijvoorbeeld foto of video?
- Kan een bepaald platform je toegang geven tot een anderszins moeilijk te bereiken (sub)doelgroep?
- Welke social media gebruik je zelf met plezier?
- Schrijf je graag teksten, maak je graag foto’s, of zoek je vaak naar inspirerende berichten en quotes op internet? Kortom wat vind je zelf het leukst om te doen?
Kies een social media platform dat bij jou en je webwinkel past en concentreer je daar op. Bezoekers en klanten vinden het heus niet erg, dat je niet op alle kanalen aanwezig bent.
Natuurlijk is het geen probleem om de verschillende opties te verkennen, om te bepalen wat het meest bij jou en je webwinkel past. Maar realiseer je wel dat dergelijke accounts vaak lang vindbaar blijven op internet. Verdiep je dus vooraf in de ‘regels’ van het kanaal en check wat de meest gemaakte fouten zijn, zodat je deze in ieder geval weet te voorkomen.
Welke social media gebruik jij voor je webwinkel?
(en weet jij focus aan te brengen?)
Meer Bezoekers? | Een hogere Conversie? | Je Omzet vergroten?
Meer Webwinkel Tips | Vraag nu een Webwinkel Check aan
Wij publiceren op diverse Sociale Media, Instagram, Pinterest, Facebook Twitter en Google+. Vooral omdat we internationaal gericht zijn levert dat z’n vruchten af. Ieder platvorm heeft zo z’n respons, de één wat meer dan de ander, maar ik zou geen enkele van deze 5 willen missen. Het vergt wel wat werk om alle berichten op het betreffende platvorm af te stemmen, maar als we toch bezig zijn is dat een kleine moeite. En door de positieve respons, kregen we er steeds meer zin in 😉
Hallo John,
Mooi om te lezen dat het gebruik van social media z’n vruchten afwerpt. Die interactie is natuurlijk erg fijn. Welke kanalen zorgen bij jou voor de meeste respons?