Het aantal bestellingen via mobiel neemt steeds verder toe.
Toch zijn veel webwinkels nog altijd niet optimaal voor smartphones.
Zo krijg jij ook een hogere Conversie op mobiel
Zorg voor een snelle mobiele website
Lange laadtijden zorgen al snel voor afhakende bezoekers. Daarbij heeft een lange laadtijd ook nog eens een negatieve invloed op de vindbaarheid in Google. Vermijd het gebruik van onnodig grote afbeeldingen, video’s, sliders en scripts.
Maak een simpel en overzichtelijk menu
Grote menu’s zijn vaak moeilijk te navigeren op je smartphone. Zorg daarom voor een overzichtelijk menu met duidelijke categorieën.
Heeft je reguliere website een uitgebreid menu? Beperk dan het aantal categorieën en vermijd subcategorieën voor de mobiele site.
Gebruik grote en duidelijke productfoto’s
Vermijd kleine of onduidelijke foto’s en voeg bijvoorbeeld extra detailfoto’s toe.
Zorg ervoor dat afbeeldingen wel binnen het mobiele scherm passen, zodat er niet opzij hoeft te worden gescrold. Dit geldt natuurlijk ook voor teksten.
Optimaliseer de zoekfunctie
De zoekfunctie wordt vaak gebruikt om snel een specifiek product te vinden. Toch werkt dit vaak niet correct op mobiele apparaten. De resultaten zijn niet altijd klikbaar, of het resultaat zorgt ervoor dat de website zelf niet meer zichtbaar is.
Optimaliseer je zoekfunctie voor mobiel gebruik en plaats deze duidelijk zichtbaar (bovenaan) op de website.
Maak het bestelproces simpel en overzichtelijk
Het invullen van formulieren op mobiel is vaak een lastige klus. Werk daarom met een eenvoudig en beknopt formulier en bied bij voorkeur OneStep Checkout.
Je kunt ook gebruik maken van een dynamisch toetsenbord (bijvoorbeeld numeriek bij het invoeren van een telefoonnummer). Geef duidelijk aan wat er in elk veld moet worden ingevuld (bijvoorbeeld met placeholder tekst). Voor het invoeren van datums kan je een kalender gebruiken. Dit maakt bijvoorbeeld het kiezen van een gewenste bezorgdatum veel eenvoudiger.
Vermeld daarnaast duidelijk de verzendkosten bij het product (bij mobiel gebruik wordt er vaak minder gebruik gemaakt van de infopagina’s) en bied standaard afrekenen aan zonder account. Zo voorkom je extra drempels / obstakels voor de mobiele bezoeker.
Plaats één Call to Action
Zorg voor één duidelijke call to action voor elk product. Met andere woorden: alleen Voeg toe aan winkelmand.
Op de mobiele site kan je zaken als Productreviews, Likes of het product Delen beter vergeten. Dit maakt het alleen maar onoverzichtelijk. Een duidelijke keuze zorgt voor minder uitvallers tijdens het bestelproces.
Zorg voor snelle levering
Onderschat niet het belang van een snelle levering. Juist bezoekers die via mobiele apparaten bestellen, willen het product vaak zo snel mogelijk in huis hebben.
Is jouw webwinkel al optimaal voor de mobiele gebruiker?
Test regelmatig je website op de populairste devices (hiervoor zijn uiteraard ook verschillende online tools).
Je kunt je klanten en bezoekers natuurlijk ook gewoon vragen om feedback. Dit kan echt waardevolle inzichten opleveren. Daarmee realiseer je zeker een hogere Conversie op mobiel!
Wil je jouw webwinkel verbeteren?
Ontvang onze gratis Webwinkel Tips | Vraag nu een Webwinkel Check aan