Waar mogelijk, wil je proberen om de besteding van je klanten te verhogen. Je kunt hiervoor gebruik maken van verschillende tactieken. Cross Selling en Upselling zijn hierbij veelgebruikte methodes. Toch is niet voor iedereen duidelijk wat het verschil is.
Cross selling
Je spoort klanten aan om meerdere producten te kopen. Een ander woord hiervoor is bijverkoop. Doe bijvoorbeeld productsuggesties, die een duidelijke relatie hebben met het door de klant gekozen product.
Voorbeelden hiervan zijn telefoon hoesjes bij telefoons, een houten trein bij een houten spoorbaan, een kaartje of chocolaatje bij bloemen, of een passend armbandje bij een ketting.
Upselling
Je spoort klanten aan om een duurdere variant te kopen. Laat productsuggesties zien van hoger geprijsde varianten met meer opties of van betere kwaliteit. Verleid een klant bijvoorbeeld met een scherp geprijsd product, maar toon op de productpagina ook een productsuggestie van een duurder model. Benadruk duidelijk de voordelen ten opzichte van het scherp geprijsde product.
Voorbeelden hiervan zijn chocolade met een hoger aandeel cacao, meubels gemaakt van hoogwaardige materialen, tablets met meer opslagruimte en horloges met meer functies.