De Webwinkel Tips staan deze week in het teken van jezelf onderscheiden als webwinkel:

Steeds meer webwinkels vermelden een of meerdere USP’s (of eigenlijk voordelen) op hun website. Vaak in de menubalk, een zijbalk of tijdens het bestelproces.

Daar is niks mis mee. Sterker nog, dat helpt zeker om klanten te overtuigen om te kopen.

Ik verbaas mij er alleen over dat veel webwinkeliers te gemakkelijk denken over het vermelden van USP’s. Vaak benoemen deze USP’s geen enkel uniek voordeel.

Wat ik vaak tegenkom, zijn opmerkingen als “retourneren binnen 14 dagen”, “veilig betalen met Ideal” of “snelle levering”. Dat zijn geen USP’s.

 

Retourneren binnen 14 dagen

Hoe kan iets een uniek voordeel zijn, als het een wettelijke verplichting is? Dat kan dus niet. Als het goed is doen jouw concurrenten precies hetzelfde. Je onderscheid je dus niet.

 

Veilig betalen met Ideal

Dit wordt vaak benoemd als voordeel. Dit zou zelfs (tijdelijk) een USP kunnen zijn. Maar alleen als jouw concurrenten dit niet aanbieden. Gezien het gemak van de Payment Service Providers, zijn er nog maar weinig branches waar dit uniek, of bijzonder is.

Toch willen veel webwinkelier dit vermelden omdat het de betrouwbaarheid van hun winkel vergroot. Een eenvoudige oplossing hiervoor is het vermelden van de logo’s van de populaire betaalmogelijkheden op jouw website. Op deze manier vergroot je alsnog de betrouwbaarheid, maar vervuil je jouw USP’s hier niet mee.

 

Snelle levering

Deze opmerking is te weinig concreet. Wat is precies de USP? Wat doen jouw concurrenten? Vaak als je verder leest blijkt het om 1-3 dagen te gaan. Of dit nog valt onder snelle levering, valt in deze tijd te betwijfelen.

 

Denk goed na over jouw USP

Uiteraard zijn er nog veel meer voorbeelden van verkeerd gekozen USP’s. De conclusie is echter hetzelfde: Denk goed na over de USP’s voor jouw webwinkel. Gebruik deze ook echt om jezelf te onderscheiden van de concurrentie.

Welke USP heb jij voor jouw webwinkel?

 

Een wettelijke verplichting is geen USP

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.