Doelen stellen voor je webwinkel

 

Doelen stellen je in staat om je ergens op te richten, prioriteiten te stellen, jezelf te verbeteren en om je prestaties objectief te evalueren.

 

Toch stellen veel webwinkel eigenaren geen (concrete) doelen, zijn gestelde doelen vaag of niet opgedeeld in haalbare tussendoelen.

 

Dat is jammer, want er zijn veel voordelen van goede doelstellingen voor je webwinkel.

 

Waarom doelen stellen voor je webwinkel?

 

Inzicht
Het opstellen van doelen geeft je inzicht in de te nemen stappen, om je einddoel te bereiken.

 

Motivatie
Doelen stellen motiveert je om ergens naartoe te werken.

 

Focus en prioriteit
Je kunt makkelijker hoofdzaken van bijzaken onderscheiden en je kunt eenvoudig bepalen welke taken het belangrijkst zijn.

 

Beter organiseren
Door concrete doelen, kan je jouw waardevolle tijd beter in delen. Besteed de meeste tijd aan die taken die je in staat stellen om je doelstellingen te bereiken.

 

Uitstellen voorkomen
Door goede doelen op te stellen, voorkom je dat je minder prettige taken uitstelt. Maar weinig mensen vinden koude acquisitie leuk. Maar als jij je hebt voorgenomen om wekelijks 20 winkels te bellen om jouw product op te nemen in hun assortiment, dan zal je deze taak minder vaak uitstellen.

 

Resultaat is meetbaar
Misschien wel het belangrijkste voordeel van doelen stellen voor je webwinkel, is dat je het resultaat kunt meten. Zo wordt aantoonbaar of je de goede acties neemt, of dat er nog extra aandacht nodig is voor bepaalde onderdelen.

 

Gevoel van prestatie
Het bereiken van een doel geeft tevredenheid en een gevoel van prestatie. Zeker het realiseren van een uitdagend doel geeft een enorme boost.

 

Verder groeien
Je weet waar je naartoe werkt en je weet welke tussendoelen en taken nodig zijn om dit te realiseren. Doordat je telkens na het bereiken van een tussendoel de volgende stap neemt, groei je steeds verder als persoon en als bedrijf.

 

 

Genoeg redenen dus om aan de slag te gaan en doelen op te stellen of concreet te maken voor jouw webwinkel. Maar waar moet je op letten?

 

Hoe stel je goede doelen op?

 

Door jezelf eerst de vraag te stellen wat je zou willen bereiken met je webwinkel, bepaal je de richting.

Waar zie je jezelf en jouw bedrijf over vijf tot tien jaar?

 

Dit wordt je hoofddoel/ einddoel. Dromen mag, maar redeneer wel vanuit jezelf en niet vanuit je omgeving. Belangrijk is dat je jouw doelen opschrijft. Een doel op papier is veel sterker dan een doel in je hoofd.

 

Splits je doel op in tussendoelen

Stel jezelf daarna de vraag hoe je het hoofddoel kan bereiken. Op basis daarvan splits je het hoofddoel op in haalbare en concrete tussendoelen.

Met welke stappen kan ik mijn einddoel bereiken?

 

Eventueel kan je deze tussendoelen nog weer uitwerken in concrete taken die je in staat stellen dit te realiseren. Zeker in het begin kunnen dit soort concrete taken je op weg helpen.

Welke acties moet ik nemen om mijn tussendoel te realiseren?

 

SMART

Vaak worden doelen opgesteld in vage bewoordingen, of zijn ze moeilijk te checken. Op die manier heb je natuurlijk weinig aan je doelen.

Gebruik daarom een methode zoals SMART, om je doelen op te stellen. Maak je doelen:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

 

Evalueren en bijstellen
Het is belangrijk dat je makkelijk kunt checken of je op koers ligt om je doelen te behalen. Zorg daarom voor voldoende tussendoelen op korte termijn en bewaak de voortgang van je doelstellingen.

Gebruik een methode die voor jou werkt om snel inzicht te krijgen in de voortgang van het bereiken van je doelen. Je kunt hierbij denken aan wekelijkse targets, checklists, of je zet simpelweg het punt periodiek in je agenda.

Beoordeel regelmatig of je op de goede weg bent. Bekijk welke (tussen)doelen al zijn gerealiseerd en waar nog extra aandacht nodig is. Als doelen onhaalbaar blijken, of juist te eenvoudig, stel deze dan tijdig bij.

 

Heb je je tussendoelen opgesplitst in periodieke concrete taken? Dan kan het natuurlijk voorkomen dat blijkt dat deze taken niet, of te weinig bijdragen aan het realiseren van je tussendoelen. Probeer te achterhalen waarom dit niet het verwachte resultaat heeft en maak aanpassingen, of bedenk alternatieven en pas deze toe.

 

Nog enkele tips

  • Wees ambitieus, maar blijf realistisch
  • Stel doelen voor jezelf, niet voor een ander
  • Vier het bereiken van je (tussen)doelen
  • Stel bij als blijkt dat je doel niet (meer) haalbaar is

 

Welke doelen heb jij gesteld voor jouw webwinkel?

Lig je op koers om je doelen te bereiken?

Laat het ons weten en reageer op dit artikel.

 

 

Wil je jouw webwinkel verbeteren?
Ontvang gratis Webwinkel Tips | Vraag nu een Webwinkel Check aan

 

Wat zijn jouw doelen voor je webwinkel?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *