Om de conversie van je webwinkel te verhogen,
neem je zoveel mogelijk obstakels weg voor bezoekers
Elke keer als een bezoeker een obstakel ervaart, is er een grote kans dat hij of zij afhaakt en dus geen bestelling plaatst. Ook is het zeer waarschijnlijk dat de bezoeker niet terug zal keren in jouw webwinkel.
Zonde van al je moeite om die bezoekers in je webwinkel te krijgen!
De obstakels die een bezoeker kan ervaren, zijn onder te verdelen in een aantal categorieën:
-
De meerwaarde van jouw webwinkel
-
Technische obstakels en gebruiksvriendelijkheid
-
Het vertrouwen in je webwinkel
-
Service niveau
Meerwaarde van jouw webwinkel
Het moet duidelijk zijn voor bezoekers waarvoor zij terecht kunnen in jouw webwinkel en waarom ze juist hier zouden shoppen. Met andere woorden: wat is de meerwaarde van jouw webwinkel!
Denk hierbij aan het assortiment, de USP’s of klantvoordelen, branding, of een persoonlijke insteek.
Technische obstakels en gebruiksvriendelijkheid
De lijst van potentiële technische obstakels is eindeloos.
We kennen allemaal het gevoel dat ontstaat, wanneer je ergens iets wilt bestellen, maar dit vanwege welke reden dan ook maar niet wil lukken. Daarbij is het bijna net zo belangrijk dat de webwinkel gebruiksvriendelijk is opgezet. Dat betekent dat het voor bezoekers direct duidelijk (en logisch) moet zijn, waar alles te vinden is en hoe de website werkt.
Vertrouwen in je webwinkel
Vooral voor kleinere webwinkels is een betrouwbare uitstraling vaak een uitdaging. Probeer de bezoeker waar mogelijk gerust te stellen en neem onzekerheden weg.
Laat zien (bewijs) dat jouw webwinkel te vertrouwen is, toon reviews van andere klanten, sluit je aan bij een keurmerk, geef duidelijke en complete informatie en contactgegevens.
Service niveau
Ook de service van je webwinkel kan een obstakel vormen voor bezoekers. Of beter gezegd: het gebrek aan service en mogelijkheden.
Kan een klant bijvoorbeeld kiezen voor een afwijkend leveringsadres, een specifieke leverdatum, kan een bestelling gevolgd worden, krijgen bezoekers snel genoeg antwoord op vragen, etc.
Over het algemeen geldt: indien de service niet aan de verwachtingen voldoet, ervaart de bezoeker dit als een obstakel.
Ideale conversie percentage?
Vaak wordt aangegeven dat het ideale conversie percentage boven de 2-3% ligt.
Nu is dat nogal afhankelijk van je branche en het product. Daarbij is de rekensom natuurlijk niet compleet zonder de gemiddelde orderwaarde.
Toch zijn we nieuwsgierig:
Heb jij al een conversie percentage van meer dan 2% weten te realiseren?