webwinkel USP

 

Veel webwinkeliers willen zich graag onderscheiden van hun concurrenten, maar vinden het erg lastig om een USP voor de webwinkel te bepalen. Vaak worden alleen kenmerken genoemd als de laagste prijs en snelste levering, of een echt uniek product.

 

Dit kan behoorlijk lastig zijn om te realiseren: webwinkelgiganten zijn hier namelijk erg goed in.

Lees hierover ook het artikel Jouw webwinkel onderscheiden van de giganten…

 

Toch is het belangrijk om jezelf te onderscheiden en de USP duidelijk zichtbaar te vermelden in jouw webwinkel.

 

Wat is ook weer een USP?

Een Unique Selling Proposition (ook wel Point) is een reden voor potentiële klanten om jouw product te kopen, waarmee je je onderscheid van jouw concurrenten. Door deze redenen duidelijk zichtbaar te vermelden en deze regelmatig te herhalen, wil je klanten overtuigen.

 

Hoe bepaal je ook al weer jouw USP?

  • Kijk naar jouw bedrijf en het product: welke voordelen bied je voor klanten?
  • Kijk naar jezelf: heb je specifieke ervaring of eigenschappen die relevant zijn voor de klant?
  • Onderzoek wat jouw concurrenten doen
  • Bepaal met welke unieke kenmerken je jouw product kunt onderscheiden van de concurrenten

 

Tips voor USP’s

  • Wijk af van de concurrenten
  • Denk vanuit de klant en niet het bedrijf: beschrijf ze in voordelen voor de klant
  • Voeg iets persoonlijks toe
  • Wees echt uniek

 

Overzicht webwinkel USP’s

Om je een handje te helpen en op ideeën te brengen om een geschikt webwinkel USP te bepalen, volgt hieronder een lijst met mogelijke USP’s. Gebruik overigens niet slechts een USP: meerdere is vaak beter. Je wilt klanten overtuigen, weet je nog?

 

Product

  • Alleen hoge kwaliteit producten
  • Handgemaakte producten/ vakmanschap
  • Een bijzonder verhaal
  • Unieke doelgroep (segmentatie)
  • Een voordeel dat door concurrenten nog niet is benut
  • Altijd tweede product gratis
  • Altijd korting op volgende bestelling
  • Bij elke aankoop korting in een andere webwinkel
  • Prototype product
  • Laagste prijs (binnen branche)
  • Een uniek product

 

Service

  • Gratis installatie/ plaatsing
  • Een maand gratis ondersteuning
  • Bereikbaar binnen en buiten kantooruren
  • Zelf levertijd kiezen
  • Eigen montageservice
  • Voorraadbeheer voor klanten
  • Gratis extra (lange) garantie
  • Niet tevreden, geld terug
  • Prijs voor klantvriendelijkheid
  • Hoge klantenwaardering
  • Oude meubels of apparaten afvoeren
  • Product gratis uitproberen
  • Gratis retourneren
  • Wees de eerste
  • Gratis verzending
  • Vandaag besteld, morgen in huis
  • Snelste levering (binnen branche)

 

Overige

  • Als enige een keurmerk of gecertificeerd
  • Prijs of award gewonnen
  • Met elke aankoop steun je een goed doel
  • Geen kleine letters (zonder voorwaarden)
  • Bijzondere persoonlijkheid
  • Ga in tegen negatieve marktontwikkelingen
  • De nummer 1 aanbieder

 

 

Heb jij nog een toevoeging? Laat het weten en de lijst wordt verder aangevuld.

 

 

 

Wil je jouw webwinkel verbeteren?
Ontvang onze gratis Webwinkel Tips | Vraag nu een Webwinkel Check aan

 

Bepaal jouw webwinkel USP

Eén gedachte over “Bepaal jouw webwinkel USP

  • 19 december 2016 om 21:02
    Permalink

    Ook bedankt voor deze tips. Krijg er veel nieuwe ideeën van.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *