Twitter voor je webwinkel

Twitter tips voor je webwinkel

 

Pas sinds april heeft WebwinkelMeerwaarde een eigen Twitter account. Inmiddels zijn we 707 tweets verder.

 

Hoewel er nog veel meer te leren valt, kunnen we al een aantal Twitter tips met je delen, die we zelf leerden in deze korte tijd.

 

Twitter voor je webwinkel?
Deze 21 Twitter Tips leerden we zelf

 

  1. Wek interesse met je bio

    Zorg voor een compleet ingevuld profiel en schrijf een Twitter bio die de interesse wekt van jouw doelgroep. Houd er ook rekening mee, dat maar een deel van je bio wordt weergegeven in overzichten met volgers van iemand.

 

  1. Neem een link op in je bio

    Je kunt een link opnemen in je bio. Hierdoor heb je de mogelijkheid om aandacht te vestigen op een specifieke pagina, bijvoorbeeld een speciale Twitter aanbieding, of je nieuwste blogberichen.

    Plaats jouw link, zonder “http://“ en “www” in je bio. Twitter zal hier automatisch een link van maken. Dat ziet er dan zo uit.

 

  1. Plaats een foto van jezelf als profielfoto

    Kies een foto van jezelf als profielfoto. Zo bouw je een meer persoonlijke relatie op met volgers. Daarbij zijn mensen eerder geneigd om een persoon te volgen dan een (logo van een) bedrijf.

 

  1. Pin een bericht vast op je tijdlijn

    Pin een bericht vast bovenaan je tijdlijn, zodat bezoekers van jouw profiel dit bericht altijd bovenaan te zien krijgen. Een dergelijk vastgepind bericht is handig om mensen op de hoogte te brengen van een unieke actie, of bijvoorbeeld om social proof te tonen. Vergeet niet om het vastgepinde bericht regelmatig te actualiseren.

    Om een bericht vast te pinnen, kies je een geschikte tweet. Klik op de drie puntjes, rechtsonder je tweet en selecteer “Vastmaken aan je profielpagina”.

 

  1. Wissel het tijdstip van berichten af

    Probeer op verschillende tijdstippen en dagen te tweeten, om zo te ontdekken wanneer je jouw doelgroep het beste kunt bereiken.

 

  1. Bekijk je bereik

    Bekijk regelmatig je eigen tweets en klik op het statistiek icoontje, om alle Tweetactiviteit te tonen. Zo kan je zien hoeveel personen je hebt bereikt, hoe vaak er geretweet werd en hoe vaak er geklikt is op hashtags en links. Hierdoor krijg je een beeld van de momenten waarop en het soort berichten waarmee je jouw doelgroep het beste bereikt.

 

  1. Volg je doelgroep

    Volg veel mensen uit jouw doelgroep. Grote kans dat zij jou ook willen volgen. Als je wat meer volgers hebt, hoef je je pas druk te maken over de verhouding volgers ten opzichte van personen die jij volgt. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om voornamelijk invloedrijke personen binnen jouw doelgroep te volgen.

 

  1. Creëer een landingspagina voor Twitter

    Maak een specifieke landingspagina voor bezoekers die via Twitter in je webwinkel terechtkomen. Hierdoor blijven bezoekers vaak langer op je website.

 

  1. Stel een vraag

    Bedenk een leuke vraag die de interesse wekt van jouw doelgroep. Voeg één of twee hashtags toe, zodat zowel je volgers als Twitteraars die zoeken op een bepaalde hashtag, je vraag voorbij zien komen. Zorg er natuurlijk wel voor dat je alle personen die reageren op je vraag ook beantwoordt.

 

  1. Tweet je mooiste foto’s

    Mooie foto’s trekken de aandacht. Deze worden veel bekeken en vaak geliked.

 

  1. Stel een uitgelichte afbeelding in

    Zorg ervoor dat je altijd een uitgelichte afbeelding hebt ingesteld op pagina’s waarnaar je linkt op Twitter. Doe je dit niet, dan wordt er geen afbeelding weergegeven, maar een saai pagina icoontje. En zoals je (nu) weet; mooie foto’s en afbeeldingen trekken de aandacht.

 

  1. Gebruik het juiste afbeeldingsformaat

    Het ideale formaat voor de headerafbeelding is 1500×500 pixels. Voor de profielfoto is dit 400×400 pixels.

 

  1. Niet te lange tweets

    Kortere berichten worden relatief vaker geretweet. Door zo’n 20 karakters over te houden, geef je Twitteraars (ook wel Tweeps) de kans om een eigen opmerking toe te voegen en je bericht te retweeten.

 

  1. Niet teveel #

    Gebruik niet meer dan 3 hashtags (#) per bericht. Dit wordt namelijk vaak als storend (spam) ervaren.

 

  1. Naar iemand tweeten (@)

    Zet de naam van een account (@…) vooraan in je tweet en je stuurt een bericht aan die persoon (volgers kunnen dit ook zien). Plaats je @… ergens anders in je tweet, dan kan iedereen dit bericht zien en ontvangt die persoon een melding.

    Wil je echt een prive bericht sturen, gebruik dan de optie Berichten (bovenaan je Twitterpagina) en vul de account van de gewenste persoon in.

 

  1. Bedanken voor retweets

    Er is veel verschil van mening over het al dan niet bedanken voor retweets. Hoewel dit vaak wordt gewaardeerd, vervuilt dit ook de tijdlijn en heeft een dergelijk bericht voor sommigen een hoog spam gehalte.

    Oplossing: Als bedankje retweet je een interessant bericht van de persoon die jouw bericht heeft geretweet.

 

  1. Vragen om retweet

    Het vragen om een retweet (RT, plsRT, pleaseRT, Retweet aub, etc.) werkt vaak wel, maar kan ook irritaties opwekken. Zeker als je dit vaker doet. Wees hier dan ook voorzichtig mee.

 

  1. Maak een lijst

    Met de optie “Lijsten” op je profielpagina, kan je lijsten maken van je favoriete Twitter accounts, relevante accounts voor jouw branche of niche, of een lijst van je concurrenten.

    Kies voor een openbare lijst (als je iemand toevoegt krijgt hij/ zij daarvan een melding), of voor een afgeschermde lijst (hiermee zie je ook berichten van iemand die je niet volgt; handig voor concurrenten).

    Geef een afgeschermde lijst ook een onopvallende naam. Anderen zien namelijk wel de lijst(naam) en het aantal leden, maar niet de leden zelf.

 

  1. Verwijder ongewenste volgers

    Heb jij volgers die je liever niet in je lijst ziet staan? Je kunt ook volgers verwijderen. Dit doe je door ze te blokkeren. Zoek de ongewenste volger op in je lijst met volgers en klik op het tandwieltje achter de accountnaam. Vervolgens kies je optie blokkeren en bevestig je daarna je keuze.

 

  1. Niet teveel reclame

    Deel vooral interessante content en beperk het aantal reclame uitingen, of berichten met producten  in de aanbieding. Vaak wordt de 80/20 regel hiervoor geadviseerd (max 20% van dit soort berichten, tegenover 80% interessante content voor jouw doelgroep).

 

  1. Wees actief

    Probeer meerdere (interessante/ relevante) tweets te versturen per dag. Retweet regelmatig berichten van personen die jij volgt (zeker van personen met wat minder volgers; zij zijn vaak eerder geneigd dit terug te doen voor jou).

 

Extra tip: Volg ons

Volg ons via @webshopTips en je krijgt niet alleen regelmatig interessante webwinkel tips, maar ook 3 Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel.

 

Twitter voor je webwinkel? Deze 21 Twitter tips leerden we zelf!
Getagd op:     

Geef een reactie